Op
10 Augustus 2006 kun je bij LosGoud een selektie horen uit de Top 40 van
5
Augustus 1972
De
nummers die met een rode stip zijn aangeduid worden gedraaid.
Als
je op de Top 40 hieronder klikt kun je ’t programma beluisteren.
RNI
zond elke week de Top 50 uit. Zo zag deze Top 50 er uit in de week van
5
Augustus 1972
Van
wat er muzikaal zoal te beleven was in de maand Augustus 1972 kun je hieronder
een selektie van foto’s en songteksten bekijken uit
Muziek Parade, Het Veronica Blad en deze Muziek Expres:
|
Gestegen
van 7 naar 5 |
Gezakt
van 3 naar 6 In deze tijd van super gouwe ouwen zijn er gelukkig ook nog wel platen
die regelrecht uit de pop-oudheid lijken te stammen, doch die in
werkelijkheid gloednieuw zijn. Een van die platen die qua sound uitstekend
past in de muziekkabinetten uit de dertiger jaren, is ongetwijfeld ,,Oh Babe What Would
You Say" van Hurricane
Smith. Het enige echter dat werkelijk uit die tijd stamt is Hurricane zelf (hij is de veertig al gepasseerd). Gezien
de notering van de plaat - het moment dat we dit schrijven staat ie 3 in de
top 10 - blijkt wederom dat dergelijke werkjes er hedentendage
nog steeds ingaan als de spreekwoordelijke popkoek. Daarom is het hoog tijd
dat we gaan vertellen wie die Hurricane Smith dan
wel is en hoe van het een het ander kwam. JEUGDAMBITIE Nog niet zo lang geleden was Norman Smith een gerespecteerd
platenproducer die o.a. Beatles LP's van het allereerste uur
(t/m Rubber Soul) en legendarische albums als Umma Gumma van Pink Floyd op zijn naam bracht. In al die jaren
van zijn producerschap had Norman nooit aspiraties.
gekoesterd om zelf een plaat te gaan opnemen. „Hoewel ik ervan overtuigd was
dat ik songs kon schrijven, zou ik het nooit in m'n hoofd halen om zelf wat
op te nemen”. Mensen van mijn leeftijd moeten daar niet aan beginnen, weet
je. Op een dag echter zat ik tussen twee opnamen door wat te klungelen op de
piano. Het melodietje dat eruit kwam werd met algemene stemmen aardig
gevonden en aldus maakte een van de studiotechnici er een demo van.. Het
wachten was toen nog op een artiest die het nummer zou willen opnemen. Er
bleken echter zoveel mensen te zijn die het nummer zgn. „prachtig"
vonden, dat ik het uiteindelijk zelf maar heb opgenomen.En
zie, „Don'Let it
Die" werd een grote hit, waarmee de inmiddels tot Hurricane
Smith omgedoopte Norman een van zijn grootste jeugdambities - het schrijven.
en beroemd maken van een song - gerealiseerd zag. GRAP Hoewel „Don't Let it
Die" aanvankelijk als een grap werd beschouwd, bleek het maken van een
opvolger pure noodzaak. De opvolger kwam en wel in de vorm van „Oh Babe" waar behalve een ijzersterke hitnotering, ook
een verhaaltje aan vast zit. „Toen ik de plaat wilde gaan opnemen" aldus
Hurricane, „kon ik nergens een goede saxofonist
vandaan plukken. Opeens herinnerde ik me toen Frank Hardcastle,
een reuze talent waarmee ik zo'n 15 jaar tevoor al
heel fijn gewerkt had. Na 10 dagen telefoneren enn
navragen had ik hem dan eindelijk gevonden. Het talent van toen werkte zich
kapot, in een fabriek, dag en nacht voor een hongerloontje. Na veel praten
kreeg ik hem daar vandaan en gingen we de studio in. waar we een pracht partij
speelden.: Frank is nog steeds een voortreffelijk muzikant en ik hoop van
harte dat hij het net als ik, nog eens helemaal gaat maken". TOEKOMST Ondanks het grote succes van zijn 2 singles gelooft Hurricane Smith, niet dat hij ooit het produceren helemaal
zal kunnen opgeven „Kijk, ik heb er mijn ziel en mijn zaligheid aan gegeven
en bovendien zijn popmusici ontzettend fijne mensen om mee te werken. Neem
nou de Beatles: Toen “Don't Let It Die" een
hit werd, waren de Beatles de eersten die me per telegram feliciteerden.
Zoiets doet, je toch wel wat, he? Ik ga proberen m'n werk te combineren: Platen maken voor anderen
en voor mezelf. Als het inslaat, ga ik desnoods door tot m’n honderdste. |
|
Nieuw binnen in de Top 40 deze week met Tommy |
George Harrison komt nieuw binnen op nummer 31 deze week met het
thema van de film “ The Concert for Bangla Desh” De film was op 15 juni in Premiere gegaan in het Amsterdamse Bellevue Cinerama, het
Rotterdamse Cinerama en het Haagse Asta. |
Stationair op nummer 4 Mac & Katie Kissoon werden hier
bekend door hun vertolking van het nummer “I've
Found My Freedom”. Dat was een grote hit en zo'n sukses voort te zetten, vereist een hoop inzet en
medewerking. Die medewerking is er voor dit Engelse duo gekomen. Van
duo-specialist Hans van Hemert, die je rustig wat dit betreft toonaangevend
mag noemen op het Europese vasteland. Mac & Katie wisten Hans zover te krijgen, dat hij hun nieuwe
singel schreef (Sing Along).
Mooie reclame voor Hans ook, die opnieuw moet vaststellen, dat Engeland
lullig blijft doen tegenover Nederlandse wereldhits. 'How do you do' van Mouth & MacNeal, dat over de hele wereld de top-10 haalde, is in
Engeland nog steeds niet geaksepteerd. Door nu een
nummer voor broer en zus Kissoon te schrijven,
brengt Hans de eilandbewoners natuurlijk wel enigszins in verlegenheid. |
|
Deze week gezakt van 1 naar 3
|
Er
waren toen een behoorlijk aantal uitvoeringen van Popcorn in de handel. Volgens
Hans Wilbrink was er echter maar één de echte
De affaire
POPCORN is eigenlijk wel een giller geweest. Vijf à zes platenmaatschappijen
leefden in de veronderstelling een zogenaamde alarmschijf te hebben. De ene
na de andere kreet werd de lucht ingeslingerd. Van
de enige “originele hit" tot de “originele versie" en ga zo maar
door. Ook dureco speelde het spel mee. Tenslotte
had deze maatschappij de enige vokale en
instrumentale versie op één single staan. Het is dan ook een duidelijke zaak
dat de versie van ANARCHIC SYSTEM op het Disc A.Z.label
met doosjes de winkels uitvlogen... Maar hier bleef het niet bij. Het
magazijn van Dureco in Weesp heeft namelijk enige
krachten in dienst, die intens met het bedrijf meeleven. Wie kent tenslotte
niet de single „Walking Down The Road" van de
groep SHARATON? De vorige maand nog in Eddy Ready Go te zien. Deze groep is
afkomstig uit... het magazijn van Dureco. Met Pop Corn
wederom het duidelijke bewijs dat het hele bedrijf van Dureco
meeleeft met de platenbusiness. Ons aller Bertje
keek namelijk op het platenlabel van Anarchic
System en kwam als komponist ene meneer Gershon
Kingsley tegen. En wat blijkt nu: Dureco heeft ruim
een jaar geleden een elpee gereleased via het Audio
Fidelity-label van diezelfde heer GERSHON KINGSLEY.
De titel van dit album is “Music To Moog By" en wordt gevuld met de Super Electronic Moog
Synthesizer. En welke titel staat er op deze elpee van ruim een jaar geleden?
Inderdaad: POP CORN. Waarmee we thans met trots melden dat Dureco de énige originele versie heeft van Pop Corn. En dit moest ons even van het hart. De opvolger hebben we ook reeds uitgezocht.
Van dezelfde elpee wordt thans „For Alisse
Beethoven", beter bekend als Fur Elise, als
single getrokken. Bron
: Veronicablad 05-Aug-1972, 192 Popinfo Auteur
: Hans Wilbrink |
Was
jij toen lid van een fanclub? Zo te zien waren er meer dan genoeg…
|
|
|
|
Gestegen van 2 naar 1 |
Gezakt van 6 naar 10 |
En
vervolgens, de Veronica Radio en TV tips in de week van 5 Augustus 1972
En
tenslotte, de kosten van een TV…