Op
24 Augustus 2006 kun je bij LosGoud een selektie horen uit de Top 40 van
24
Augustus 1974
De
nummers die met een rode stip zijn aangeduid worden gedraaid.
Als
je op de Top 40 hieronder klikt kun je ’t programma beluisteren.
RNI
zond elke week de Top 50 uit. Zo zag deze Top 50 er uit in de week van
24
Augustus 1974
Van
wat er muzikaal zoal te beleven was in de maand Augustus 1974 kun je hieronder
een selektie van foto’s en songteksten bekijken uit Het Veronica Blad en deze
Muziek Expres:
Gestegen
van 7 naar 3 |
|
Gestegen
van 13 naar 9 Paul Davinci
“Mijn wraak zal zoet zijn” Paul Davinci zint op wraak! Zijn ex-makkers de 'RUBETTES' hebben
hem mooi laten zitten, nadat hij de hoge stem op 'Sugar Baby Love' had
gezongen en dat is iets wat hij ze nooit zal vergeven. De hoogte van zijn
stem bleek rechtevenredig te zijn met de behaalde hitnoteringen, met andere
woorden: zonder Paul Davinci hadden de Rubettes het nooit gemaakt! Natuurlijk is zoiets maar moeilijk te verkroppen en Paul heeft
het er een tijdje flink te kwaad mee gehad. Toch is hij niet bij de pakken
neer gaan zitten en heeft vlug een nieuwe hit uit zijn mouw geschud. Op deze
manier hoopt hij het succes van de Rubettes te evenaren of liever nog te
overtreffen en we moeten toegeven dat hem dit met 'Your Baby Ain't Your Baby
Anymore' aardig is gelukt! WE ZULLEN NOG
ZIEN WIE DE STERKSTE IS Paul's verdere plannen houden o.a. een 3. LP in die veel eigen
composities zal •_` bevatten. „Ik heb de laatste jaren verschrikkelijk veel
nummers geschreven en nu heb ik dan eindelijk de kans om ze op te nemen. We
zullen pas over een paar maanden kunnen zien wie uiteindelijk de sterkste is,
de 'petjes' of ik, want daar kun je nu eigenlijk nog maar weinig van zeggen.
Pas na een LP of een aantal hits kun je zien of iemand een blijvertje is of
niet en ik ben in ieder geval vast van plan om aan de top te blijven." GEEN GROENTJE Paul is in de muziekwereld beslist geen nieuwkomertje; al meer
dan 8 jaar speelde hij in verschillende groepen or' groepjes om vervolgens in
het sessionwerk te stappen. Hij leeft daar nu alweer 4 jaar van en heeft aan heel
wat platen meegewerkt. Ook de jongens van de Rubettes waren sessionmuzikanten
die samen met hem aan diverse produkties werkten. Min of meer voor de grap
hebben ze met z'n allen het nummer 'Sugar Baby Love' opgenomen, maar ze
hebben Paul toen niet verteld dat ze het wilden gebruiken om een groep te
vormen. In plaats daarvan hebben ze Paul aangeraden een platencontract te
tekenen bij een andere maatschappij, zodat hij geen kant meer op kon toen
'Sugar Baby Love' plotseling een grote hit werd. Paul heeft inmiddels een
eigen groep geformeerd en zal binnenkort live gaan optreden. De groep heeft
momenteel zijn grootste aandacht, want hij wil zoveel mogelijk gaan optreden
al zal bij hem meer nadruk op de muziek zelf liggen en niet zozeer op de
show, zoals dat bij de Rubettes het geval is. Een wit petje zal je Paul
Davinci waarschijnlijk nooit zien dragen ... |
|
Gestegen van 3 naar 2 |
The Rubettes – Nieuw binnen op nummer 29 met Tonight en gezakt
van 2 naar 5 met Sugar Baby Love Schoongewassen
en keurig in ’t pak Via Neerlands meestbekeken
popprogramma konden we een maand of wat geleden kennismaken met de nieuwe
Engelse formatie the Rubettes, die met hun allereerste single 'Sugar Baby
Love' gelijk maar naar de le plaats van de hitparade doorstoomde. 'Sugar Baby
Love' werd enkele maanden geleden opgenomen door 7 studio-muzikanten, te
weten MICK CLARKE, JOHN RICHARDSON, BILL HURD, TONY THORPE, ALAN WILLIAMS,
PETER ARNISSON en PAUL PREWER. Van het formeren van een groep was
aanvankelijk geen sprake, maar dat veranderde op het moment dat 'Sugar Baby
Love' een hit ging worden en binnen een week zelfs in de Top 10 was
aangeland. De platenmaatschappij verzocht de heren een groep te formeren en
allen stemden toe met uitzondering van Paul Prewer. Paul, die met zijn hoge
falsetto het geluid van the Rubettes voor een groot deel bepaalde wilde alle
eer opstrijken en zag meer heil in een solo-carričre. Onder de naam Paul
DaVinci heeft hij onlangs de single 'Your Baby Ain't Your Baby Anymore'
uitgebracht. Bij the Rubettes heeft Alan Williams het lead-vokaal nu voor
zijn rekening genomen. Ondertussen is de groep bijzonder hard aan het werken
aan een act, waarin voornamelijk danspasjes uit de 50-er jaren verwerkt
zullen worden. Bovendien ligt er al materiaal klaar voor een LP, die in de
herfst moet uitkomen. Veel tijd om er aan verder te werken is er echter nog
niet geweest, want de hele maand augustus heeft de groep door Engeland
getourd. 'Sugar Baby Love' heeft in Engeland goud opgeleverd en de single
staat ook, in Nederland op de nominatie voor dit edele metaal. De image van 'schoongewassen,
keurig in het pak zittende knapen' willen the Rubettes nog even handhaven.
„Dat is een onderdeel van het succes", zeggen ze er zelf van. Overigens
is de 2e single 'Tonight' ook lang niet slecht. |
BABY-ROCK:GEORGE McCRAE Werd geboren op 19 oktober 1944 in
West Palm Beach - Florida. De eerste muzikale belangstelling uitte zich in de
kerk (hoe kan het ook anders) waar George al vroeg naartoe moest. Het zingen
van Gospelsongs was een van de bezigheden uit die tijd, die resulteerden in
het oprichten van zijn eigen groep 'THE JIVING JETS'. Na zijn schooltijd had
UNCLE SAM hem nodig en George vertrok als jonge officier met de Amerikaanse
vloot richting zuidoost Azië, nadat hij net getrouwd was met de knappe Gwen
Mosply, die hij al meteen 18 maanden in de steek moest laten voor het lieve vaderland. Gwen
was zelf ook al vanaf haar 5e jaar een getalenteerd Gospel vertolkster zodat
het ook op dat gebied 'klikte'. Als in 1967 George afzwaait en zijn huwelijk
na al die tijd nog prima intact blijkt, gaan hij en Gwen samen in clubs
optreden, maar omdat dit toch niet genoeg opleverde voor een behoorlijk
bestaan moest George daarbij nog baantje aannemen als glazenwasser,
schoonmaker enz. Het artiestenleven is hard, maar na enkele maanden worden ze
toch 'ontdekt' door BETTIE WRIGHT en haar producer WILLIE CLARKE die hen een
telefoonnummer geven in verband met een eventueel te maken plaatopname. Het
duurt nog twee jaar voordat George dit nummer durft te bellen, omdat hij
de tijd nog niet rijp acht. Er wordt een plaatje gemaakt 'THREE HEARTS IN A
TANGLE' dat niets doet. Toch komt George op deze manier met mensen uit 'het
vak' in aanraking zodat hij in betere clubs kan spelen en aan wat
opnamesessies mee kan doen. Intussen spelen Gwen en hij in diverse
nachtclubs, terwijl vooral Gwen de aandacht van platenmensen krijgt en George
een beetje op de achtergrond gehouden wordt. Dit duurt een jaar of vijf,
totdat George in aanraking komt met het jonge schrijvers/producers-duo CASEY
en FINCH (19 en 24 jaar oud) waarmee hij erg bevriend raakt. Er worden
proefopnamen gemaakt en het eerste resultaat was een nummer 1 notering op de
Billboard top 100 met 'ROCK YOUR BABY', niet gek dus, zo wel voor George als
voor Casey en Finch. Een elpee volgt evenals diverse internationale successen (Japan,
Australië, Europa). Ook voor George McCrae een wereldhit. In de toekomst gaan
George en Gwen echter weer samen optreden want ze hebben samen in de ellende
gezeten en nu zullen ze ook samen van het succes genieten. George is nog
steeds erg gek op Gwen en hun twee dochtertjes Wanda (14) en Sophia (15
maanden) die momenteel bij oma in West Palm Beach verblijven. Zijn gezin is
voor hem honderd keer belangrijker dan wat voor carričre dan ook en samen met
Gwen was hij dan ook eventjes in Holland voor een TVopname en een rondvaart
door de Amsterdamse grachten, waar we hem dit hele verhaal ontfutseld hebben.
In Amerika treedt hij op met een 5-koppige begeleidingsgroep en hij hoopt z'n
kunnen gauw in Nederland te komen laten zien. |
Stationair op nummer 1 |
|
Deze week gestegen van 16 naar 10 |
BOOT-ROCK: THE
HUES CORPORATION Bestaat uit ANN KELLY, (eigenlijk zit ze opgescheept met de naam
HUBERT!) FLEMING WILLIAMS en ST. CLAIR LEE. Wekenlang no. 1 in de V.S.,
Engeland, top-10 werk in Holland en sterk stijgend in vele andere landen mag
er terecht van een wereldhit worden gesproken voor 'ROCK THE BOAT', een
werkje geschreven door hun manager WALLY HOLMES die behalve de zakelijke
belangen ook de artistieke- en geestelijke zaken behartigt. Een soort
vader-figuur voor de groep waar ze allemaal erg blij mee zijn. Al 5 jaar werken Ann, Fleming en St. Clair samen en 4 jaar
geleden maakten ze hun eerste single 'GOODFOOTIN' op het Liberty-label, dat
overigens maar erg weinig voor de groep deed. Er werd verder veel in
nachtclubs gewerkt, maar het succes kwam pas nadat hun manager de groep bij
RCA onderbracht hetgeen al onmiddellijk een rol in de 'zwarte' horror-film
'BLACULA' opleverde. In die film speelden ze drie nummers waarmee de eerste
bekendheid kwam. De daaropvolgende single 'FREEDOM FOR THE STALLION' haalde
de top-50 en vormde de aanleiding tot het maken van de gelijknamige elpee,
waarvan later de single 'ROCK THE BOAT' werd getrokken. Deze single haalde
overigens niet zomaar de eerste plaats. Reeds in februari uitgebracht, werd
de plaat aanvankelijk niet gedraaid. Slechts één discotheek in New York
draaide hem 'grijs' en die discotheek werd bezocht door discjockey's van het
rhythm & blues radiostation WNJR NEW JERSEY, dat ook veel in New York
beluisterd werd. Er werden 15.000 singles verkocht alleen in New York; waarna
de plaat ook ineens op de top-40 playlist van het toonaangevende station WABC
terecht kwam. Vanuit het oostkustgebied sloeg het succes over naar de rest
van Amerika en daarna 'rockte de boot' over de Atlantische oceaan. De groep
zelf trouwens ook voor een snelle toppop-opname en enige promotie
aktiviteiten. We hopen ze spoedig weer in ons kleine landje te ontvangen,
maar dan hopelijk voor wat 'live-werk'. |
Stationair op nummer 8 |
Heb
jij toen nog een van deze posters besteld?
|
|
|
|
|
Nieuw binnen op nummer 21 |
Gezakt van 6 naar 5 |
Nieuw binnen op nummer 33 |
En
vervolgens, de Veronica programmering in de week van 24 Augustus 1974
Op
30 Augustus werd de documentaire Zenders in Woelig Water uitgezonden en zo
stond deze toen aangekondigd in het KRO programmablad
En
tenslotte, de kosten van de boodschappen …