Op
10 Juli 1971 werd op Radio Noordzee Internationaal Top 50 nummer 16 uitgezonden, gepresenteerd door Joost den Draaier. In de LosGoud uitzendingen van 9, 12, 16 en 19 Juli 2007 kon je deze hele Top 50 nog een keer terug
horen, gepresenteerd door Ben Meijering. Door die programma’s zat informatie
over de groepen en artiesten, evenals lokaal
nieuws verwerkt
En
hier vind je nog wat advertenties uit Juli 1971
De
uitzendingen van 9 en 16 Juli waren van 20:00 – 21:00 en die van 12 en 19 Juli
van 18:00 – 19:00. LOS Radio zond uit op de 107.5 MHz via de ether
en 102.4 MHz via de kabel.
Zo
zag de Top 50 er toen uit, links de voorkant, rechts de achterkant.
|
|
En
zo zag de programmering er toen uit.
Hieronder kun je foto’s en artikelen vinden uit
de Muziek Expres-sen die rond de zomer van 1971
uitkwamen.
De cover van
de Muziek Expres van Juli 1971
De Bee-Gees zijn me toch maar baasjes
De Bee-Gees blijven toch maar verdraaid aktieve
baasjes. De hitjes vallen weliswaar niet meer als appeltjes van de boom, maar
toch is bijna elk zwart schijfje goed voor verkoopcijfers met een 4 of 5-tal
nulletjes. Het Bee-Gee-triootje
is inmiddels versterkt, door drummer Geoff Bridgeford, een knaapje dat ook de trommeltjes roerde op de
laatste Bee Gees elpee „2 Years
On". De Gibb brothers namen knaapje Bridgeford ook maar mee op tournee naar Amerika. Een
tournee die ten tijde van hun „Lonely Day"
succes aldaar werd georganiseerd, maar desondanks toch niet helemaal naar wens
verliep. De baasjes gaven de organisatoren, die voor een onvoldoende
begeleiding gezorgd zouden hebben, de schuld van dit toch wel onverwachte
tegenvallertje. Maar beste Gibbjes niet getreurd,
want jullie reparatielust voor gebroken hartjes, zal ongetwijfeld weer menigeen
naar de platenboer doen stormen en jullie inventieve geestjes
zullen ongetwijfeld nog vele jaren zorgen voor allerlei alleraardigste
komposities. Dáááaág Bee
Gees tot in 1972 of '73 of misschien wel tot in 1974.
BYRD MANIAX
FIJNSTE ELPEE TOT NU TOE!
Roger McGuinn is veranderd, dat hebben we allemaal kunnen
constateren. Afgezien van het feit dat haren en baard aanmerkelijk langer zijn
dan tijdens het vorige zomerbezoek van de Byrds aan
ons land, schijnt het een beetje afgelopen te zijn met de dominerende rol die McGuinn sinds jaar en dag vervuld heeft. De groep is
compacter geworden en bestaat niet meer uit 3 + 1 man maar gewoon uit vier
illustere figuren 1 met allen een vrij grote zeggenschap in muzikaal opzicht. McGuinn schijnt het _allemaal wel best te vinden mits zijn
naaste collega's het door hem met zorg uitgestippelde pad maar niet al te veel
verlaten. Vanzelfsprekend blijft hij bepalend voor het geluid van de Byrds maar doet dit meer in teruggetrokken positie, niet
meer zo op de punt van het podium met op de achtergrond Battin,
Parsons en White, de weinig functionele maar over-enthousiaste
percussion man niet meegerekend.
De concerten die de Byrds in ons land gegeven hebben, (waren vakbekwaam
alhoewel dat sprankelende van vorig jaar ontbrak. Binnen afzienbare tijd valt
een nieuw album te verwachten met de titel „Byrd Maniax". De productie is weer in handen van Terry
Melcher, bescheiden zoon van glitterende Doris Day.
Er staan elf composities op „Byrd Maniax"
waarvan het grootste deel geschreven werd door McGuinn
met assistentie van diverse andere Byrds. Skip Battin nam drie nummers voor zijn rekening terwijl een
ouderwets country & western nummer het Byrds
product completeert. Volgens Roger McGuinn is „Byrd Maniax" het meest
gevarieerde album dat tot dusver gemaakt werd, zelfs de rock uit de vijftiger
jaren schijnt niet te ontbreken. De definitieve release-datum is nog onbekend
doch de algemene verwachtingen zijn dat de plaat aan het eind van deze zomer
verkrijgbaar is. Uit alles blijkt dat de Byrds zeker
in Nederland duidelijk in de running blijven en niet ten onrechte. Het
verrassingselement mag er dan een beetje af zijn, er blijft meer dan genoeg
over.
Fusie tussen
Fame en Price
Met grote regelmaat staan onze kranten vol
nieuws rond allerlei fusies van grote instellingen. Nu heeft er ook zoiets
dergelijks plaatsgevonden tussen twee popartiesten. Dat zijn Georgie Fame, bekend van o.a. „Yeah Yeah",
„In the Meantime" en
„Ballad of Bonny & Clyde" en Alan Price. Alan Price is waarschijnlijk
de man met de meeste muzikale ervaring. Hij was mede oprichter van de Animals,
die hij na enige tijd verliet om aan een solo carrière te bouwen, die erg
succesvol verliep. Denk maar eens aan ijzersterke
hits als „I Put A Spell On You" en „Simon Smith
and His Amazing Dancing Bear".
Na samen enkele TV
shows te hebben gemaakt (één daarvan was op de Nederlandse buis te zien) en
enkele optredens verzorgd te hebben met de Canadese trompettist Maynard Ferguson en zijn Big Band, besloten zij om
definitief samen te gaan werken. Dit alles niet zonder succes, want op onze
hitparade staat momenteel hun meezinger „Rosetta".
Hun samenwerking beperkt zich niet alleen tot het maken van platen. In de maand
april maakten zij een cruise van 5 weken naar Zuid Afrika om de aan boord van
het schip verblijvende gasten te vermaken.
In mei werden er
enkele konserten in Engeland gegeven met hun nieuwe
groep en een elpee met vele eigen komposities staat op stapel. Het nummer „Rosetta" werd overigens niet door hen zelf geschreven
maar door een zekere Mike Snow. Alan Price en Georgie Fame vergelijken het geluid van hun nieuwe groep
met een mengeling van Fats Domino, Dr. John en Harry Belafonte.
Weinig zin hebben zij in het racen van de ene klub
naar de andere om zoveel mogelijk optredens te verzorgen. Twee „ouwe"
jongens uit het vak hebben elkaar, gevonden. Of zij ooit nog eens de
populariteit lariteit van weleer zullen bereiken valt
te betwijfelen.
Focus – Nieuwe Elpee blijft voorlopig op de plank
Ongeveer een maand
geleden verscheen op de Nederlandse platenmarkt de elpee In And Out Of
Focus". 't Is allemaal een beetje vreemd gegaan met dit album. Toen de
groep destijds drie weken bestond, werd er al een elpee gemaakt. De kwaliteit
van dit product was niet zo bijster goed en de plaat werd bovendien slecht
verkocht. Omdat Focus de laatste tijd sterk aan populari
teit gewonnen heeft, beleefde die „matige" elpee
een heruitgave. Zodat we met een plaat zitten die zonder meer goed is, maar al
lang niet meer representatief genoemd kan worden voor wat Focus op dit moment
doet.
Bovendien spelen op
„In And Out Of Focus" Pierre van der Linden en Cyril Haverma"
nog niet eens mee. Mike Vernon (producer Fleetwood Mac en ex-Mayall ) was
de artistieke leider van „In And Out Of Focus". Al met al werd er moeilijk
ge manipuleerd met als kwalijk gevolg dat de nieuwste
Focus elpee („Eruption" ), waarvoor het
materiaal helemaal klaar is, niet eerder kan verschijnen dan rond oktober. Wel
is er een opvolger voor de hit-single „House Of The
King". Jan Akkerman componeerde twee nummers waarvan „Hocus Pocus" de
a-kant en „Jans" de b-kant
van Focus' nieuwe single is geworden. De plaat is inmiddels in de platenhandel
verkrijgbaar.
Focus in
Focus
De nu volgende story
is niet geheel en al zonder complicaties tot stand gekomen. De viermans formatie FOCUS is verdraaid moeilijk te bereiken. Manager
de Jong mag dan wel beschikken over een telefoon in zijn auto, een sneller
contact wordt er helaas niet mee tot stand gebracht. Pogingen om een ontmoeting
te arrangeren, strandden allen op afspraken, optredens, Engelse fotografen of
eenvoudigweg op tijdgebrek. Als enige uitweg blijft in een dergelijke situatie
de telefoon over. Vandaar dat ik (voor de tweede maal, een aantal maanden
geleden had Focus het ook al zo druk) via het PTT-wezen een praatje kon maken
met fluitist/zanger/ organist Thijs van Leer. . .
Insiders beweren dat
Focus een van de weinige, zo niet de enige groep in Nederland is, die het
internationaal kan gaan maken. Wat vind je van een dergelijke uitspraak? „Ik
geloof inderdaad dat we in muzikaal opzicht niet behoeven onder te doen voor
andere internationaal erkende formaties. Het succes in het buitenland is van
vele factoren afhankelijk. Tot dusver gaat het bij ons wel lekker. In Frankrijk
bijv. is Focus behoorlijk bekend. We spelen er regelmatig op festivals en, naar
de reacties van het publiek te oordelen, met veel succes".
Zijn er bepaalde
zaken voor verbetering vatbaar en wat bijv.? „Anderhalf jaar zijn we inmiddels
bezig. Het wordt tijd dat we eens aan een nieuw repertoire gaan
denken". De sfeer in de groep?
„Focus is vanuit muzikaal oogpunt bekeken praktisch probleemloos. De sfeer
onderling laat door de grote verscheidenheid van karakters nog wel eens wat te
wensen over, maar waar heb je dat niet".
Werk je tegenwoordig
ook nog buiten Focus om? „Nauwelijks. Ik heb de muziek van „Oh Calcutta"
gearrangeerd en ingestudeerd. Er is veel kritiek op de musical maar persoonlijk
vind ik het erg leuk in elkaar zitten. Verder componeer ik nog wel eens wat
voor Liesbeth List en Bojoura. Focus blijft echter
het belangrijkst". Er is een nieuwe
versie van het nummer „Hocus Pocus" gemaakt. Waarom? „Dat hebben we
voornamelijk gedaan voor het buitenland. Men vond de oorspronkelijke versie
minder commercieel dan de uitvoering van „Hocus Pocus" die we pas in
Engeland opgenomen hebben". Van Thijs van Leer, Jan Akkerman
(solo-gitaar), Pierre van der Linden (slagwerk) en Cyril Havermans (bas-gitaar en zang, „zet je dat er nog even bij want een
heleboel mensen weten niet dat Cyril ook zingt") verschijnt er in de derde
week van oktober een nieuwe elpee, vermoedelijke titel is „Eruption".
De plaat geeft een rijpere, meer volwassen afspiegeling van hetgeen er op
artistiek gebied bij Focus gebeurt.
Graham Nash
kwam als laatste met zijn eerste solo-elpee
De Engelse telg van de C.S.N&Y familie,
Graham Nash, heeft als laatste van dit kwartetje een (prachtige)
solo-langspeler afgeleverd. Het grappige van deze solo-produkties
is, dat ze steeds bij voorbaat onderschat worden. Toen Young en Stills hun respektievelijke
schijven aan de man brachten, zeiden de heren kritici
er bijna van overtuigd te zijn dat David Crosby en/of
Graham Nash dit peil nimmer zouden bereiken. Hun harten (die van deze kritici) stonden bekant stil toen
het magnifieke „If I Could Only Remember My Name" van
David Crosby op de draaitafels verscheen.
Nu werd ruim een
maand geleden de altijd nogal kritiese smaak van ons
vaderlandse popvolkje wederom gestreeld door „Songs For Beginners" van de
in Amerika wonende Engelsman Graham Nash. Naar aanleiding hiervan lijkt het ons
verstandig, Nash eens onder de loep te nemen. Graham Nash die eind 1968 vrij
onverwacht de Hollies verliet en met een paar honderd
dollar op zak alles in de steek liet om samen met David Crosby
„iets" te gaan doen in Amerika. Al gauw kwam dankzij de bemiddeling van
Nash' vriendin Joni Mitchell, Steve Stills het tweetal assisteren. Dat dit drietal naar ieders
tevredenheid werkte, bleek wel uit de volgende uitspraak van Graham Nash. „Wat
ik nu doe is dat, wat ik altijd graag met de Hollies
heb willen doen. Het is haast ongelooflijk hoe fijn ik met deze mensen werk. We
gaan gezamenlijk de studio in en werken met z'n vieren keihard aan onze
komposities. Net zo lang tot ieder nummer glanst als een pas opgepoetste
edelsteen".
Dit is een aardige
bewering die niet altijd opgaat zoals b.v. bij het „Four
Way Street" album, waar solisties sterke
staaltjes worden geleverd maar waar het groepswerk af
en toe nogal wat te
wensen overlaat. Op dit album staan o.a. 4 Nash komposities, waaronder
„Chicago", het nummer dat tevens als single is uitgebracht. Graham Nash
die op de 2 studio elpees al bewezen heeft een uitstekend komponist
te zijn, heeft zich nu voorgoed waargemaakt met zijn „Songs For
Beginners". Eén vraag blijft nog open. Zouden Crosby,
Stills, Nash en Young ooit hun huidige populariteit
hebben bereikt, zonder hun gezamenlijke start.
Mick Jagger’s huwelijksgebeuren
Mick Jagger, roemrucht componist, tekstdichter en zanger van de,
tijdens hun leven al legendarische, Rolling Stones, is getrouwd. De jarenlange
geruchten werden bewaarheid in de persoon van Bianca Morena
di Macias. Zij is het die de euvele moed wist op te
brengen om met Jagger te verschijnen voor de
ambtenaar van de burgerlijke stand in de Franse mondaine badplaats Cannes. Om
deze gebeurtenis wat extra publiciteit mee te geven, trouwde Jagger ook nog eens in de kerk hetgeen op z'n minst een
vieze smaak oplevert. Het „feestje" na afloop stond in een schril contrast
met de gebeurtenissen van overdag.
De elpee „Sticky Fingers" en de single
„Brown Sugar" kregen gratis publiciteit. Een laakbare methode? Ben je gek!
...
The Stones
Eigenlijk best leuk
om door de rijke Amerikaanse Kinney group uitgenodigd
te worden om even in Cannes het feit te vieren, dat zij de strijd met 20 andere
maatschappijen, om de Stones onder contract te krijgen, gewonnen heeft.,
Bovendien werd op deze zeer kostbare party in het uitermate sjieke
Port Pierre Canto de eerste Stones LP op het nieuwe label ten doop gehouden.
Ik (Ruud van Dulkenraad)
was een van de ± 25 journalisten uit heel Europa, die samen met ongeveer even
zoveel Kinney vertegenwoordigers ongeveer 11/2 uur hebben zitten wachten totdat
Mick Jagger met zijn 21-jarige vriendin Bianca Perez Morena de Macias (er gaat snel getrouwd
worden, aldus insiders) de sfeervolle ruimte binnenkwamen. Fotografen schoten
naar voren en enkele journalisten probeerden wal vragen te stellen, maar
slaagden daar niet erg in, aangezien Mick op dat moment meer interesse had in
het koude buffet en de bar. Hij zag er overigens opvallend gezond uit; zijn
haar was korter dan ooit en hij werd vooral wat later op de avond erg
vriendelijk. Uit zichzelf kwam hij op een gegeven ogenblik naar onze tafeltjes
en vertelde dat er plannen bestonden om solo-elpees door de leden van de
Rolling Stones te laten maken. „We kunnen iedere groep opnemen, die we willen
en worden dus helemaal vrij gelaten in wat en hoe. Alleen Jimmy MilIer zal onze platen wel blijven produceren".
Toen wij later Mick
Taylor hier naar vroegen, was hij uitermate verbaasd en zei daar niets van te
weten: „Iedereen hoort alles over mij altijd eerder dan ikzelf". Mick
Taylor is in mijn ogen toch altijd nog een wat merkwaardige outsider, die nooit
een echte „Stone" zal worden. Hij liep daar ook wat doelloos rond en sloot
zich eigenlijk bij niemand aan, terwijl alle andere Stones juist erg fanatiek
bij elkaar bleven zitten. „Ik heb voor zes maanden een huis gehuurd", zei
Mick Taylor me. „Bill Wyman en ik wonen in Grasse, Charlie Watts woont 4 uur rijden van hier in de
Camargue, Keith Richard zit in Nice en Mick Jagger
ergens in een hotel in Juan les Pins. We zijn bezig
een goede studioruimte te zoeken, zodat we snel kunnen gaan werken aan onze
volgende LP".
Toen ik Mick vroeg
of hij zich bij de Stones niet muzikaal geremd voelde in vergelijking met zijn
John Mayalltijd, waar hij zich op zijn gitaar naar hartelust kon uitleven, zei hij lachend: „Ach, bij de
Stones gaat het meer om het geheel en niet zo zeer om iemand". Charlie
Watts heeft vrijwel de hele avond zittend aan een tafeltje doorgebracht en
weerde veelal met een vriendelijk gebaar de journalisten en fotografen af. Bill
Wyman had zijn negenjarige zoon Stephen bij zich en
hield zich ook vrijwel de hele avond op aan hetzelfde tafeltje waar Charlie
Watts aan zat. Keith Richard kwam als laatste ietwat aangeschoten binnen en was
in gezelschap van Anita Pallenberg („Performance"). Zo slecht heeft hij er
nog nooit uitgezien! Uit de mond van de ook aanwezige Stephen Stills, die een persoonlijke Stonesvriend
is, vernamen we nog, dat deze zomer nog een nieuwe Crosby,
Stills, Nash & Young LP te verwachten is. Ze zijn
er druk mee bezig. Toen Mick Jagger als eerste Stone
de party verliet om nog even naar het Casino te kunnen gaan, begon het feest
min of meer op zijn eind te lopen. Iedereen, ook de Stones, hadden eigenlijk
best een leuke party gehad en dat is uiteindelijk nooit weg.
ME'S Engelse correspondent ANDY GRAY liet
MICK JAGGER en BILL WYMAN commentaar leveren op hun eigen LP „STICKY
FINGERS".
BROWN SUGAR:
MICK: Dit is dus de
single. Snel Tempo, want daar houd ik van.
BILL: We hebben er
erg lang over gedaan om dit nummer op te nemen. Een gedeelte is in december
1969 opgenomen in Mussels Shoals in Amerika en een hele
tijd later hebben we de rest opgenomen in de Olympic Studios
in Londen. Het is inderdaad wel een lekker soundje.
SWAY:
MICK: Beetje country-achtig. Ik heb het erg snel geschreven en twee
dagen later stond het al op de band.
BILL: Ja, ja. Dit
nummer is ook in Olympic opgenomen. Nicky Hopkins speelt piano.
WILD HORSES:
MICK: Dit is zonder
meer mijn favoriete nummer van deze LP. Een ballade.
BILL: Ik vind dit
ook erg fijn. Ook in Mussels Shoals gedeeltelijk
opgenomen en in Londen afgemaakt.
CAN'T YOU HEAR ME KNOCKING:
MICK: Die 'jam session' op het eind is goed, hè?
BILL: Dit is mijn
favoriete nummer. Te gek, hoor. Het intro wordt door iedereen naar eigen
believen ingezet. Ik vind ook ons stukje jazz erg goed. Billy Preston speelt
hier orgel en Bobby Keys geeft een erg goed staaltje saxwerk
weg.
YOU'VE GOT MORE:
MICK: Sterk nummer. Helemaal in Mussels Shoak
opgenomen.
BILL: Ja dat was in
1969 en het is al die tijd blijven liggen. Is naderhand in Londen nog wat
bijgeschaafd.
BITCH:
MICK: Dit is onze
ode aan alle hondenliefhebbers. Een gedeelte heb ik in mijn tuin uitgewerkt.
BILL: Dit nummer is
opgenomen in Olympic. Het is naar mijn gevoel een erg sterk en heavy nummer.
Erg goed voor een single.
I GOT THE BLUES:
MICK: Dit is een soulballad
van Keith. Erg knap en erg fijn om naar te luisteren.
BILL: Ja, dit nummer
is opgenomen in de mobiele studiowagen van Mick die toendertijd
op het grasveld bij zijn huis in Reading stond. Ik vind opnemen in die wagen
erg fijn.
SISTER MORPHINE:
MICK: Da's al een
heel oud nummer en erg moeilijk om te promoten.
BILL: Ik kan me nog
herinneren dat we' ooit een gedeelte ervan met Marianne Faithfull
hebben opgenomen, maar er is verder nooit wat mee gedaan. Het is voor een LP
een erg moeilijke song.
DEAD FLOWERS:
MICK: Weer een country-song. Verder
kan ik hierover niks zeggen.
BILL: Ja, leuke country & western. Lekker nummer voor een optreden.
MOONLIGHT MILE:
MICK: Lief en zacht
... Ik vind de Buckmaster strijkers in dit nummer erg fijn.
BILL: We hebben dit
ook in Mick's mobiele studio opgenomen. Aanvankelijk
heette het: The Japanese Thing.
Nieuw binnen
op nummer 46 in Top 50 nummer 16 met Tonight
Neil Diamond blijft rustig
doorcomponeren
Hetgeen wij enkele
maanden geleden over Neil Diamond schreven is toch wel
aardig uitgekomen. Wij beweerden toen dat hij één van Amerika's
talentvolle komponisten was. Momenteel schiet hij
weer raak met zijn „ I am... I Said", een wat
triest aandoend nummer met een fraaie melodieuze achtergrond. Deze formule
staat ongetwijfeld weer garant voor verkoopcijfers eindigend op vier nullen.
Neil Diamond waarvoor komponeren
een soort ingeving is, die hij ieder moment kan krijgen, begon met deze
aantrekkelijke bezigheid toen hij 16 jaar was.
Hij zegt over zijn
komposities het volgende: „De nummers die ik vroeger schreef hadden allemaal
iets te maken met romances die ik met meisjes had. Tegenwoordig schrijf ik over
diverse zaken, dat kunnen allerlei situaties zijn die ik mooi vind of waar ik
van houd. Muziek is juist een weerspiegeling van dergelijke
omstandigheden." Na zich enkele jaren geconcentreerd te hebben op het
uitbrengen van singles, wil hij zich nu wat meer gaan toeleggen op het maken
van elpees. Zijn eerstvolgende album „ Taproot
Manuscript", zal b.v. een 22 minuten durende koorpositie bevatten, waarin
hij een interpretatie geeft van de zwarte Afrikaanse muziek. Dit stuk is het
resultaat van ruim een jaar hard werken en hij zal dan ook dolblij zijn wanneer
deze produktie op de markt verschijnt.
Kort geleden maakte
Neil Diamond zijn debuut als acteur in de film
„WUSA", waarin Paul Newman de hoofdrol speelt.
Neil Diamond: „Het was de eerste keer dat ik zoiets
deed, maar tevens de laatste. Dit soort werk bevalt me toch niet zo goed: ik
zoek het meer in een musical. Ik deed deze film dan ook louter en alleen voor
de ervaring.. In de verre toekomst wil ik Iets gaan doen met het medium
televisie, maar voorlopig houd ik me alleen bezig met komponeren
en optredens, dat is op dit moment voor mij de hoofdzaak." Neil Diamond gaat verder: „Overigens ben ik wel van mening dat
er eens een tijd aanbreekt dat het schrijven van liedjes me niet meer zo mee
zal vallen. Dan ben ik ook direct bereid er mee te stoppen. Misschien komt dat
moment over 5 jaar, maar misschien ook wel over 10 jaar". Voor zijn fans
hopen wij het laatste.
White Plains was aanvankelijk een studiogroep!
De zesmansformatie „White Plains" is voortgekomen uit een
serie groepen. De eerste plaat, welke overigens nooit een hit werd in
Nederland, „My Baby Loves Lovin",
werd geschreven door het bekende songwriters duo Greenway
en Cooke, die ooit samen eens als „David &
Jonathan" succesjes boekten. Op een bepaald moment ging ieder zijns weegs.
Roger Cooke vormde samen met Madeline Bell „Blue
Mink" en Roger Greenway sloot zich definitief
als platenproducer aan bij de studio-groep de „White Plains".
De andere
„Plains" zijn afkomstig uit o.a. de „Ivy
League", de „Ram Jam Band" en de „Flowerpot
Man". Aanvankelijk was het niet de bedoeling dat de White Plains zouden
optreden, maar het succesvolle „When You Are A King" was doorslaggevend de groep een
promotie-toer door enkele Europese landen te laten maken. Een eventuele
opvolger voor het huidige succes is nog niet bekend. Wel is men op het moment
een tweede elpee aan het voorbereiden. White Plains is ontstaan uit een soort
groepen-familie. Overigens wel een succesvolle familie.
Was jij zo’n blitse Puch
of Tomos rijder, of nam je genoegen met dit zeer
zuinige vervoermiddel?
Vergis je niet in de prijzen van de boodschappen,
ze waren toen nog in guldens
Een kleine greep uit het Lokale Nieuws uit De Bunschoter van Juli 1971
Historie herleefd
dankzij de V.V.V.
6
augustus: Spakenburgse dag
Zo langzamerhand begint het in wijdere
kring bekend te worden dat er, uitgaande van onze VVV, op 6 augustus „een Spakenburgse Dag" wordt georganiseerd. Algemeen wordt
gevraagd, wat er die dag te doen zal zijn in ons dorp en we zullen graag
proberen
in dit artikel op deze vragen antwoord te
geven.
In de eerste plaats moet worden opgemerkt,
dat deze dag als een proef dient te worden beschouwd en dat het bij slagen in
de bedoeling ligt, in volgende jaren enkele keren per seizoen zo'n dag te
organiseren.
Op het Spuiplein en langs de haven ( Turfwal en Oude Schans) komen marktkramen te staan, niet in
al deze kramen worden goederen te koop aangeboden, in sommige worden diverse
oude ambachten gedemonstreerd, die betrekking hebben op de visserij en de
klederdracht. Om maar iets te noemen: netten boeten en tanen, manden en wiegen
maken. stoven snijden, „looien" gieten, ondermutsen
haken, jakken maken, mutsen nepen, breien. kraplapen porceleinschilderen, poppen maken, spinnen, bakeren, matten
vlechten enz.
In andere kramen kan men wel wat kopen en
we willen daarvan als typische Spakenburgse producten
noemen: plakken, harten, boterballen, het ouderwetse kraamkrentebrood,
oliebollen, modellen van botters, klederdracht-stoffen e.d. Daarnaast zijn er
dan nog kramen met meer algemene zaken als vis, belegde broodjes (met paling!),
dranken, bloemen, antiek. souvenirs, warme worstjes en ga zo maar door.
De winkeliers in Spuistraat, Kerkstraat, Turfwal en Oude Schans doen ook mee in de vorm van een
braderie, Klaas Zwaan schildert en stelt zijn werken tentoon, de
Poppententoonstelling draait volop en, naar we hopen. loopt iedereen die maar
even kan. man, vrouw en kinderen, in klederdracht.
Er zijn maar enkele vaste programma-punten: Om 10 uur openen de Burgemeester en de
VVV voorzitter de dag en worden een drietal vlaggen gehesen. Daarna neemt de
markt een aanvang. Om 3 uur doet een in klederdracht gestoken bruidsstoet van
ca. 30 personen de ronde over het marktplein (bruid en bruidegom dragen het
originele kostuum waarin ze dit jaar getrouwd zijn!), van 6-8 is de drumband
„de Eemdrummers" in actie, „Excelsior" musiceert, er is de hele dag een
echte oudhollandse poppenkast en een pierement, om 9 uur eindigt de markt en
wordt er een lampionoptocht van kinderen in klederdracht gehouden en de
watersportvereniging zorgt voor een gondelvaart met verlichte jachten en
jachtjes. Op het moment waarop wij dit schrijven is het laatste punt nog niet
definitief, maar we rekenen erop dat ook dit in orde zal komen. Verder is alles
versierd met vlaggetjes en feestverlichting.
Gezien de belangstelling en het
enthousiasme van de deelnemers geloven we zeker dat deze dag zal slagen. De VVV
doet alles om alom in den lande d.m.v. folders, toeristengidsjes, raambiljetten
en de radio aan dit evenement bekendheid te geven en als het weer maar
enigszins redelijk is rekenen we op een enorme toeloop van bezoekers. Daarnaast
zijn wij er zeker van dat ook elke rechtgeaarde Spakenburger en Bunschoter het
fijn zal vinden op deze dag aan „de goede oude tijd" te worden herinnerd.
L.G.
Lustrum – expositie kunstschilder Klaas Zwaan
Vrijdagavond
23 juli om half acht opent Burgemeester Van der Heide de lustrum-expositie van
kunstschilder Klaas Zwaan, die zo langzamerhand in wijde kringen bekendheid is
gaan genieten.
Het is alweer vier jaar geleden dat de heer
Zwaan zijn werk exposeerde. De eerste maal deed hij dat in 1958 en daarna
steeds om de drie jaar: '61, '64 en '67. Ditmaal heeft het dus een jaar langer
geduurd en Zwaan had hiervoor een duidelijke verklaring: ik kreeg nogal wat
werk in opdracht, vooral van industriële zijde en ik wilde toch wel graag met
een goede collectie komen.
Zoals altijd waren we nieuwsgierig naar wat
Klaas Zwaan de velen die gewoonlijk zijn exposities in de kleuterschool aan de
Kuyperstraat bezoeken had te bieden en dus hebben wij hem in zijn keurige
atelier aan de Havenstraat eens opgezocht om te praten over de werkstukken die
hij gaat exposeren en in de eerste plaats natuurlijk om ze eens aandachtig te
bekijken.
Het is gezellig in Klaas z'n heiligdom.
Uitnodigend ligt een groot palet met uitgeknepen kleuren naast de monumentale
schildersezel. Overgenomen voor een zacht prijsje van de bekende schilder
Hulshof Pol die enige tijd geleden is overleden. Overal langs de wanden
tekeningen en overal op de grond schilderstukken en lijsten.
Op uitnodiging van Klaas, zo mag ik hem wel
noemen, want ik ken hem vanaf het eerste moment dat hij in de oorlog zijn toen
al van talent getuigende eerste prille stillevens schilderde, zak ik in de tot
rustig genieten uitnodigende stoel temidden van al
die prachtige kunststukken die stuk voor stuk getuigen van de enorme toewijding
van de man die ze wrochtte. Je hebt bij
de vele stemmingsstukken die Klaas schilderde beslist geen handleiding nodig om
na lezing hiervan eigenlijk pas te weten wat het nu eigenlijk voor moet
stellen. Klaas schildert de realiteit en geeft deze weer zoals hij het ziet.
Wellicht met andere ogen dan de velen die zonder te zien aan de goed gekozen
onderwerpen voorbij lopen en eigenlijk pas verrast zijn als ze een bekend
hoekje in deze IJsselmeerdorpen op subtiele en zorgvuldige wijze in bijzonder
fraaie kleurgeving tot leven zien gebracht. Klaas moet niets hebben van de
commerciële producten die veel artisten in de korst
mogelijke tijd op het doek gooien en waarvan ze wellicht zelf pas na het gereed
komen bepalen wat het nu eigenlijk voor moet stellen. Klaas' kunst spreekt voor
zichzelf, dwingt bewondering af zodra je er mee wordt geconfronteerd en vooral
de fijne stemmingen die veel schilderijen weergeven dwingen je minutenlang tot
aandachtig kijken en hoe vreemd het ook klinkt ,,voelen". Toch is dit voor
mij het karakteriserende van het werk van deze artist „pur-sang": je moet
voelen wat hij voelde toen hij zich onderdompelde in zijn onderwerp en in zijn
weergave het jaargetijde (zonder de hiervoor essentiële zaken als kale bomen en
zo) het warme, het mistige, het koude, het altijd weer van een grote liefde
voor wat er zomaar in de wereld om je heen aan kleur en stemming valt te
genieten getuigende, zo fijn en artistiek mogelijk weer te geven.
Het valt me in sommige schilderijen op dat
Klaas meer verf gebruikt dan vroeger. Hij beaamt dit als ik hem er naar vraag
en laat me een stemmingsstukje zien van een bosgezicht uit de omgeving van
Baarn. De verf is er snel en weelderig op gebracht en de zonneplekken tussen de
op de voorgrond staandeb omen zijn er gedurfd en vlot
in geschilderd. Toch doet het schilderij warm aan en is de stijl van Klaas er
nog duidelijk in te herkennen. De door Klaas geschilderde onderwerpen zijn zeer
gevarieerd: een weidelandschapje van wat nu het IJsselmeervogels sportcomplex
is met daarachter veel reeds verdwenen huizen van de Westdijk geeft door de
verspreide plaatsing van de grazende of herkauwende koeien een drie
dimensioneel-achtig gevoel. Dieren schilderen in een landschap is altijd
bijzonder moeilijk en Klaas laat mij een groot aantal schetsen zien van koeien
in alle mogelijke standen. Het getuigt van de grote aandacht die de schilder
voor zijn werk heeft.
Er zijn veel meer onderwerpen, eigenlijk
voor iedereen die echte kunst prefereert boven kitsch, wel wat en als men er
snel bij is straks op die expositie en men werkelijk serieuze koopplannen
heeft, is er volop gelegenheid om het huiselijk interieur met een blijvend
waardevol stuk te verrijken.
Schepen en water interesseren Klaas
uiteraard bijzonder, maar ook het polderlandschap, het stemmig donker van een
oude koeienstal, of het goed getroffen werk in de taanschuur. Er zijn enkele
fraaie op hardboard geschilderde gezichten op een der grote Nederlandse
rivieren, een oud Spaans kasteeltje, een Italiaans landschapje, in werkelijk
schitterende kleurgeving. De helling is ook een
altijd weer terugkerende bron van inspiratie voor mij zegt Klaas, altijd liggen
er weer andere schepen of liggen ze anders. Hij laat enkele voorbeelden hiervan
zien. Dit heb ik bij bijzonder regenachtig weer geschilderd zegt Klaas en de
eigenaar van het schip op de voorgrond die er wat aan het timmeren was school
iedere keer weg in dezelfde ruimte waarin ik mij voor het water trachtte te
beschermen. Ik werkte een hele zaterdagmorgen aan het stuk en gaandeweg raakte
de eigenaar van het schip dat zo'n slordige twee ton kostte geinteresseerd.
Jij kunt tenminste een goed schip schilderen zei hij tenslotte en vroeg wat het
schilderij zo ongeveer moest kosten. Toen ik hem bij benadering een prijs
noemde schrok hij terug en zei dat dat toch wel een behoorlijk uurloon
betekende. Ik heb toen maar niets gezegd. De man kon toch ook niet weten
hoeveel tijd er in zit om je tot een bepaald niveau te ontwikkelen. In feite
ben ik er dag in dag mee bezig, met dat schilderen bedoel ik. Dertig jaar lang
en soms denk ik wel eens dat ik mijn gezin er tekort mee doe, maar ik kan het
gewoon niet laten, ik denk praktisch altijd aan wat ik wil schilderen en zo.
Ik vraag wat door over de prijzen die Klaas
voor zijn schilderijen wil vragen. Die variëren zo van ongeveer Fl 100.— tot Fl 1200.— en dat
hangt echt niet af van de grootte van het stuk, zegt Klaas. Soms zit je heel
lang op een klein schilderij en lukt een groter in veel kortere tijd. Soms lukt
het ook helemaal niet en verf ik er gewoon over heen, dan is het werk van dagen
soms voor niets geweest. Och, het aantal uren is helemaal niet bepalend voor de
waarde van een schilderij. Als je een wereldnaam hebt maak je voor hetzelfde
schilderstuk een bedrag dat in de tienduizenden guldens loopt. Nee, rijk zal ik
er niet van worden, maar het is wel prettig als je je in je materiaal niet
hoeft te bekorten, als je je stukken in een goede lijst kunt zetten en niet
zuinig hoeft te doen niet een tube verf en andere dingen. Overigens sta je er
soms versteld van wat het kost om een stuk goed in te lijsten. Voor een niet te
grote tekening ben je soms al dertig, veertig gulden aan materiaal kwijt en bij
de grotere schilderstukken loopt dat al snel op tot Fl
100.—. Is het dan te gek als ik voor zo'n tekening Fl
100.— vraag? De kosten van zo'n expositie en de reclame zijn ook erg hoog en je
moet dan ook wel een goede prijs voor je stukken maken wil je er wat aan
hebben. Overigens kan geld me allemaal niets schelen, als ik maar kan
schilderen. Wel zou ik veel van de wereld willen zien, er is zoveel moois en
eigenlijk zou ik de hele wereld wel willen bekijken en overal willen
schilderen.
Mijn laatste vraag betreft de hoeveelheid
te exposeren stukken. Klaas is bepaald geen aantallen-man en eerst na wat
aandringen mijnerzijds komt er een voorzichtige schatting. Een kleine veertig
schilderijen en dan nog een tiental tekeningen en aquarellen, een respectabel
aantal voor een eenmans-expositie.
Wij wensen Klaas veel succes met zijn
tentoonstelling die gehouden wordt van 23 juli tot en met 4 augustus en wij
raden u allemaal aan om het werk van deze Spakenburgse
schilder die gewaardeerd lid is van de kunstkring Laren-Blaricum. eens te gaan
bekijken en als u er wat geld voor over heeft er ook eens wat van te kopen. Een
schilderij zoals deze Spakenburgse kunstenaar
schildert heeft toch uiteindelijk een veel grotere waarde dan alle huisraad dat
tijdelijk mooi kan zijn maar uiteindelijk toch op de vuilnishoop terecht komt.
Dan prefereren wij de blijvende waarde van een bezield en artistiek op hoog
peil gewrocht schilderij van Klaas Zwaan.
J. C. Koelewijn