Op
4 Augustus 1973 werd op Radio Noordzee Internationaal Top 50 nummer 124 uitgezonden, gepresenteerd door Ferry Maat. In de LosGoud
uitzendingen van 6, 9, 13 en 16 Augustus 2007 kon je deze hele Top 50 nog een keer
terughoren, gepresenteerd door Ben Meijering. Door die programma’s zat
informatie over de groepen en artiesten, evenals lokaal nieuws verwerkt
En
hier vind je nog wat advertenties uit Augustus 1973
De
uitzendingen van 6 en 13 Augustus waren van 20:00 – 21:00 en die van 9 en 13
Augustus van 18:00 – 19:00. LOS Radio zond uit op de 107.5 MHz via de ether
en 102.4 MHz via de kabel.
Zo zag de Top 50 er toen uit, links de voorkant,
rechts de achterkant.
|
|
Hieronder kun je foto’s en artikelen vinden uit
de Muziek Expres-sen, Muziek Parades en Poptelescopen die rond de zomer van
1973 uitkwamen.
De voorpagina
van de Muziek Parade van Augustus 1973
Albert
Hammond’s eerste liefde was de muziek
Hij belandde in
Marokko, waar hij als 14 jarige de kost verdiende door in kleine clubs te
zingen en grapefruits te oogsten. Toen hij 15 was nam hij zijn eerste plaat op,
die 2 eigen geschreven liedjes bevatte in de stijl van Buddy Holly. Muziek werd
Albert's eerste liefde, hoewel hij er nauwelijks geld aan verdiende.
Berooid keerde hij
dan ook op 16 jarige leeftijd naar Gibraltar terug waar hij een eigen rock
& roll band formeerde. De groep speelde op vele talentenjachten in Europa
en bij Albert's moeder thuis staan nog steeds de vele trofeeën die de groep in
die tijd in de wacht wist te slepen. Op een gegeven moment echter wilde Albert
iets anders gaan doen en richtte met een ander lid van de groep het duo Albert &
Richard op Ze maakten een tournee door Europa, namen wat platen op, speelden in
een paar Beatlesachtige films en werden lid van een vereniging waar ze zongen
en sketches opvoerden. Bovendien danste Hammond solo in het ballet 'Billy the
Kid'. Het duo Albert & Richard ging ter ziele en Albert stond wederom op
een nieuwe weg van zijn leven. Hij kwam in aanraking met Mike Haziewood en ging
samen met hem aan het componeren. In 1968 leverde hen dat een onderscheiding op
voor hun song 'Little Arrows' (Leapy Lee) en in dat zelfde jaar kregen ze ook
nog een onderscheiding voor 'Gimme Dat Ding' (Scaffold).
Zijn 'FREE ELECTRIC
BAND' heeft zich een plaats in de hoogste regionen van de vaderlandse
hitlijsten weten te veroveren.
Voordien hadden de
meeste mensen nog nooit van hem gehoord, maar desondanks is Albert Hammond
geenszins een nieuweling aan het popfirmanent.
Albert Hammond werd
geboren in Gibraltar. Toen hij 8 jaar was namen zijn oom en tante hem voor het
eerst van zijn leven mee op reis. Deze reis maakte zoveel indruk op Albert, dat
hij 6 jaar later besloot op eigen houtje de wereld in te trekken.
Ondanks de grote hit
die hij op het moment met zijn 'FREE ELECTRIC BAND' heeft is Albert vast
besloten zijn partner Mike Haziewood niet in de steek te laten. Wanneer z'n
zangcarrière toevallig niet dat wordt waar hij op rekent, heeft hij altijd nog
iets op terug te vallen. Wat ons betreft mag zijn zangcarrière evenwel nog heel
lang duren.
Albert naar Sopot Na het daverende
sukses van de Buffoons met My Girl Donna, heeft Albert West zich op een ander
oudje uit het sentimentenarchief gestort: Ginny Come Lately. Een hit van
Brian Hyland uit de late jaren vijftig. Albert gaat dit jaar naar het festival
in Sopot en het zou helpen als hij daar in de prijzen viel. Albert West is
een bewonderaar van The Byrds, Flying Burrito Brothers en Dillard & Clark
o.a. En dat is de laatste tijd steeds meer te merken aan zijn repertoirkeuze.
Wat ons betreft wordt Ginny
Come Lately een suksesvolle greep van Albert West. |
|
Het
zijn gouden tijden voor Cindy & Bert
Het gebeurt niet al
te vaak dat de Nederlandse hitparades bestormd worden door zangduo's, afkomstig
uit Duitsland. Het in Volklingen-Saar wonende echtpaar Cindy & Bert is dat
wèl gelukt! Met de superknaller 'Immer Wieder Sonntags' deden ze oneindig veel
Nederlanders een groot plezier, blijkens de voortreffelijke verkoopcijfers die
de plaat inmiddels behaalde.
Maar ook in eigen
land doen Cindy & Bert het uitstekend. Zo'n slordige 500.000 exemplaren
gingen er daar al over de toonbank en de plaat is gewoonweg niet uit de
hitlijsten weg te sláán. Pikante bijzonderheid is wel dat het nummer niet
geschreven is door een Duitse componist, maar door onze eigen 'oerHollandse'
Dries Holten, bij velen beter bekend als Andres van het duo Sandra &
Andres. Dankzij de bemoeienissen van Ferrie Wieneke kwam het nummer bij Cindy
& Bert terecht en daar hoeft Dries niet rouwig om te zijn, gezien de
suksessen die 'Immer Wieder Sonntags' inmiddels behaalde. Ook het arrangement
van deze compositie was bij Ferrie Wieneke in uitstekende handen. Hij tekende
trouwens ook voor diverse stukken op de nieuwe Cindy & Bert-LP, die onlangs
gereleased werd.
GEEN NIEUWELINGEN
Cindy & Bert
zijn beslist geen nieuwelingen in het vak. Vele jaren geleden al trokken ze
samen met een orkestje door Duitsland, vooralsnog zonder veel sukses te
behalen. Dat werd anders toen ze op een goeie dag aan een songfestival mee
mochten doen èn .. . wonnen! Er werden vrijwel onmiddellijk enige TV-optredens
gepland, terwijl ze binnen de kortste keren in de platenstudio belandden. Een
paar titels van de eerste Cindy & Bert-platen: 'Caesar und Cleopatra', 'Ich
Fand Eine Hand' en 'leder Braucht leden'. Allemaal redelijk goed verkopende
produkties. De grootste klapper - we zeiden het al eerder - was echter 'Immer
Wieder Sonntags'.
FANCLUBS
Het inmiddels
beroemd geworden duo heeft fanclubs in diverse delen van Duitsland, die er stuk
voor stuk naar streven de populariteit van Cindy & Bert te vergroten. Tja
mensen, het zijn gouden tijden voor het sympathieke tweetal en we zijn reuze
benieuwd hoe hun nieuwste single 'Ich Komm' Bald Wieder' het bij ons èn onze
Oosterburen zal gaan doen ...
Het
liefst wil ik gezien worden als een Leonard Cohen
„We brengen easy
rock-muziek, het swingt meer dan het rockt. Je hoeft naar ons niet ingespannen
te luisteren; als je gewoon relaxt, pakt onze muziek je vanzelf. Hoe vaak is
het al niet voorgekomen, dat groepen met een sterkte van 1000 watt of meer de
mensen gewoon de zaal uitblazen? Na zulke oorverdovende toestanden komen wij
graag op het podium. De hele sfeer verandert dan op slag en wij strelen als het
ware ieders oren. Iedereen vindt dat een herademing en dat is ons geheim. De
mensen hoeven wij niet te vermaken, ze moeten zichzelf terugvinden in onze
muziek."
GEEN SINGLES
Het gaat nog steeds
bergopwaarts met Colin Blunstone, zonder iets bijzonders te doen groeit zijn
aantal fans met de dag. Zonder een bijzondere act, zonder ruige nummers, zonder
aparte outfit maakt hij het met rustige nummers en een hijgende stem. Niet
omdat Colin daarmee indruk wil maken, maar gewoon omdat hij tijdens het zingen
verkeerd ademhaalt.
In ieder geval
vinden zijn toehoorders dat geen enkel bezwaar, maar eigenlijk juist een groot
pluspunt. Niet alleen zijn muziek is zeer rustig, z'n hele karakter straalt
rust en genegenheid uit. Singles maakt hij niet, want als die niet hoog in de
commercie-lijsten komen, is het een flop. En Colin maakt geen platen uit commercieel
oogpunt. Daarom houdt hij het op elpees en z'n platenmij weet daar de juiste
nummers voor singles uit te halen. De singles van Colin, die sinds het begin
van dit jaar hoog genoteerd zijn geweest komen van de Ennismore-elpee: 'I don't
believe in Miracles', 'Andorra', 'I want some more' enz.
Al het succes en de
steeds groter wordende bekendheid heeft voor Colin wel nadelen. Hij heeft nl.
een grote hekel aan reizen en dat moet hij nu steeds meer gaan doen. Met welk
vervoermiddel hij ook reist, zo gauw het
vertrokken is, is
Colin ook vertrokken. Met andere woorden, dan is hij in slaap gevallen. „Het is
wel erg hoor, daardoor heb ik de mooiste natuurgebieden van de wereld gemist.
Toen we over de Alpen, de Himalaya en de Rocky Mountains vlogen bijv. zat iedereen
de pracht van deze gebieden gade te slaan, terwijl ik met een weinig gesnurk
m'n aanwezigheid kenbaar maakte." Colin zit liever in Europa (het
vasteland) dan in Engeland. De maand juli heeft hij bijv. weer in ons landje
doorgebracht met een optreden in Sarassani op Texel (12 juli) en op het
Midsummerpopfestival in Mierlo (de 14e).
DE BLUNSTONES
„Ik wil niet graag
'n David Cassidy worden of zoiets, .. nee, die tijd hebben we gehad, het liefst
wil ik gezien worden als 'n Leonard Cohen of zo. Weinig mensen weten hoe
Leonard eruit ziet of wat hij doet, maar iedereen praat met ontzag over hem en
terecht. Ik wil de geschiedenis in gaan als een zanger, niet als schrijver,
want in die branche zal ik toch wel niet veel bereiken." Colin is hier
weer bescheiden, zoals gewoonlijk, want op de laatste elpee 'Ennismore'
heeft hij negen
nummers zelf of in samenwerking met anderen geschreven. Hij heeft ook een eigen
begeleidingsgroep, waar hij erg tevreden over is. Het zijn Derric Griffiths
(gitaar), Jim Toomey (drums), Terry Poole (bas) en Pete Winfield (piano). De
Blunstones zouden we ze kunnen noemen. Het is de derde formatie waar hij mee
werkt sinds 'Say you don't mind' maar hij heeft volledig vertrouwen in deze
mensen en dat moet een van de redenen zijn waarom het nu zo goed gaat. Colin is
druk bezig met z'n derde solo-elpee. De opnamen vinden plaats in de Abbey Road
studios, volgens Colin de beste studio's die er zijn.
De opnamen duren
daar altijd wel erg lang, maar dat komt omdat Colin net als Cat Stevens, die
daar ook altijd opneemt en zelfs dezelfde manager heeft, alles tot in de
uiterste perfektie wil doen. De fanclub van Colin Blunstone in Nederland zit in
Haarlem op de Kleverparkweg 82. „Alles gaat erg goed, ik ben gelukkig omdat ik
omringd ben door mensen, die volledig vertrouwen in mij hebben en dat is zeer
belangrijk!"
David Cassidy uit de Partridge Family
Het ziet er naar
uit, dat David Cassidy na vier jaar filmen de Partridge Family gaat verlaten.
Zijn succes is nu zover gestegen, dat hij geen teevee-serie meer nodig heeft om
als zogenaamde popster bekendheid te krijgen. Hij is nu in het werkelijke leven
'n popfenomeen, dat in de serie nauwelijks te evenaren is. Maar het is
natuurlijk wel de serie geweest, die hem groot gemaakt heeft. David is nu met
z'n vierde reeks Partridge Family-opnamen bezig. Inmiddels gaat de Amerikaanse
televisie vast uitproberen of de serie zonder David maar met Danny in de
hoofdrol, mogelijk is. Vanaf september gaat men op elke zaterdagmorgen
proefdraaien met een tekenfilm van de Partridge Family zonder zoon Keith. De
gewone series, dus nu nog met Keith, gaan gewoon door op de vrijdagavond. De
toekomst van de Familie Patrijs wordt dus wat onzeker.
104 AFLEVERINGEN
Het vervaardigen van
één aflevering van de Partridge Family duurt vijf dagen. Elk jaar worden er 26
shows gemaakt en na de 13e show heeft iedereen een maand vakantie. Vorig jaar
ging David in die tijd naar Engeland, zodat hij uitgeput weer aan het werk
moest. Maar dat zal hem dit jaar niet gebeuren, want dan gaat hij op vakantie
naar z'n landgoed van 560 hectare op een van de Hawaiieilanden. Aan het eind
van dit jaar heeft David dus in totaal 104 shows gemaakt. Als we dan nog
bedenken dat hij tussendoor en in de weekends platen moet opnemen, concerten
moet geven en zelfs toernees moet doen, dan wordt het heel duidelijk dat David
keihard moet werken. Z'n dagindeling is dan ook niet bepaald rooskleurig. Van
half acht 's morgens tot half zeven 's avonds vertoeft hij in' de filmstudios
in Burbank en van daaruit gaat hij naar de opnamestudios. Doordat allerlei
vrienden hem vroegen 'daar eens wat te komen drinken' of 'dat eens te komen
bekijken' en David, goed als hij is, elk aanbod aannam, was hij nooit voor half
twee 's nachts thuis. Dat ging op den duur niet meer en nu zorgt hij er wel
voor elke avond om half twaalf thuis te zijn.
AANGENAAM.. . PATRIJS
David maait altijd
het publiciteitsgras voor de voeten van de overige Family-leden weg. Laten we
ze eens voorstellen. Mrs. Partridge is in werkelijkheid Shirley Jones, de
stiefmoeder van David. Ze heeft al heel wat musical-, film- en teevee-werk
gedaan en is dus niet zomaar de eerste de beste. Laurie heet in het dagelijkse
leven Susan Dey (19). Zij en David zijn niet meer dan goede vrienden. Ze neemt
zanglessen en misschien verschijnt ook van haar binnenkort een zwarte schijf.
Ze houdt van veel muziek, van Bach tot the Band. Danny (11), de grote rakker
van de familie, heet eigenlijk Danny Bonaduce. Hij is een volbloed Italiaan,
studeert en is gek op race-fietsen. Chris (10) wordt gespeeld door Jeremy
Gelbwaks. Jeremy drumt en heeft bijna de zwarte band in karate. Tracy (8) is
Suzanne Crough. Ze is gek op dieren, heeft 6 honden en in de film-opnamepauzes
speelt ze met haar konijntjes.
HOE LANG NOG IN NEDERLAND?
Het grote bezwaar
van David is dat Keith Partridge pas 19 en hij al 23 is. Keith was
oorspronkelijk een vreselijk dom figuur, maar daar heeft David met toestemming
van de regisseurs het nodige aan veranderd. In de afleveringen die David nu
opneemt gaat Keith naar college en beleeft daar allerlei vrolijke avonturen. De
NOS zal binnenkort moeten beslissen of ze nog meer afleveringen kopen van de
Partridge Family. Ze moeten haast wel, gezien de vele Cassidy-fans in
Nederland. Tot oktober gaat de Partridge Family op ons scherm in ieder geval
door.
Demis Roussos
zakt van 20 naar 26 met Goodbye My love Goodbye
The Osmonds – Going Home
"De buren hebben gevraagd of we willen
vertrekken"
Het valt nog steeds
niet mee aan de top van de popbizniz. Hadden Elvis, Cliff en de Beatles er
moeilijkheden mee, de Osmonds hebben het ook allesbehalve gemakkelijk. Via de
telefoon krijgen ze regelmatig dreigementen, de jongens (inclusief Jimmy) doen
alles aan zelfverdediging en nu is hun zelfs gevraagd uit Los Angeles te vertrekken.
Maar de Osmonds blijven lachen, in alle popbladen, op posters en in het
dagelijks leven zijn ze opgewekt en vrolijk alsof er niets aan de hand is. Maar
Muziek Expres weet wel beter.
HET LEVEN OP DE RANCH
Er zijn nog wel
tijden dat de Osmonds weinig last van de buitenwereld hebben. 0, ja.. op hun
ranch in Ogden, Utah, valt het allemaal best mee. Laten we Jay eens volgen op
een rustige dag in de 'Hunter', zo heet het huis waar alle broertjes geboren
zijn. Jay is de eerste die 's-morgens z'n ogen opendoet. Hij is een van de
weinigen in het gezin, die het niet erg vindt vroeg op te staan. Om 9 uur heeft
hij ontbeten en gaat hij kijken of er nog broers in bed liggen. Donny is dan
meestal. nog in dromenland, maar met een paar kussens die Jay naar Donny's
hoofd slingert, komt hij gauw weer tot de werkelijkheid. Terwijl Donny z'n ogen
nog uitwrijft, is Jay al in de tuin om hun Japanse Akita hond, Fuji, uit te
laten. Zo tegen elven zijn de broers wel bereid om een spelletje voetbal of
base-balt te spelen. Om half twee hebben Ma en Marie Osmond de lunch op tafel.
De twee vrouwen maken meestal het eten zelf klaar. Jay is gek op hamburgers,
chocolade-milkshakes en natuurlijk jus d'orange. 's-Middags duikt Jay meestal
de muziek-kamer in om te drummen, te zingen, wat saxofoon en banjo te spelen.
Daarna draait hij wat platen, Led Zeppelin, Beegees, Sly and the Family Stone
of de Carpenters. Als Jay 's-avonds met 'n meisje uitgaat, dan gaat hij naar
een van de beste shows of restaurants, om er zeker van te zijn niet herkend te
worden. Om half twaalf staat hij te gapen naast z'n bed en enkele minuten later
valt hij in slaap.
VLUCHTEN NAAR LONDEN
De Osmonds gaan zo
goed als zeker in Londen wonen. Een en ander zal definitief worden geregeld als
ze in augustus/september Engeland en Europa aandoen. Waarom eigenlijk? Donny:
„We zitten natuurlijk wel erg goed in Los Angeles, de plaats van de
muziekbizniz in Amerika, maar voor de mensen die bij ons in de buurt
wonen is het minder
prettig. Onze fans maken het hen wel erg moeilijk. Als er geen opnamen zijn,
wonen we in Utah en daar wordt momenteel ook een studio gebouwd, maar de Osmond
Ranch ligt erg ongunstig. Na Los Angeles is Londen de wereld-muziek-stad, dus
willen we ons daar vestigen". Alan gaat verder: „We zijn door onze fans al
in heel wat conflicten terecht gekomen. Bij een bepaalde gelegenheid moest
zelfs de brandweer erbij komen om meisjes te redden die met touwen onze
appartementen probeerden te bereiken en halverwege niet meer voor of achteruit
konden. We hebben constant 12 veiligheidsmensen in dienst als we in LA wonen.
En nu hebben alle buren ons een verzoekschrift gestuurd of we alsjeblieft
ergens anders willen gaan wonen". „Dan is er ook nog zoiets als
privacy", vervolgt Donny, „we kunnen tegenwoordig onmogelijk uitgaan
zonder herkend te worden, het is niet zo dat we onze fans niet waarderen, maar
er zouden zo ongelukken kunnen gebeuren. Met ons net zo goed als met hen".
DONNY'S LEVEN BEDREIGD
Het kost de Osmonds
vaak moeite een hotel te krijgen. Ook in Londen. De eigenaars zijn veel te bang
dat fans de boel gaan afbreken. En als ze in een hotel worden toegelaten,
moeten ze beloven geheim te houden waar ze zitten, anders worden ze zonder
pardon weer op straat gezet. Het telefoonnummer van de fam. Osmond wordt elke
week veranderd en toch wordt Donny's leven meermalen via de telefoon bedreigd.
De hele groep heeft karate geleerd voor zelfverdediging, ze hebben allemaal de
blauwe band en Jimmy heeft de paarse. Ze willen zo gauw mogelijk de zwarte
halen. Volgens Donny is deze Japanse kunst ook goed voor hun bewegingen op het
podium. Betere beheersing van de spieren. De Osmonds beweren in Engeland
minder moeilijkheden
te krijgen dan in Amerika, maar elke keer als ze in Londen zijn, worden ze
achterna gezeten door groepen meisjes, die vaak hun schuilplaats nog eerder
gevonden hebben dan menig journalist. Eenvoudige dingen als van de auto naar de
deur van hun verblijfplaats te lopen, zijn voor de Osmonds vaak erg gevaarlijk.
De laatste keer dat ze in Engeland waren, werden de armen van Donny's lijfwacht
bijna uit de kom getrokken. De Nederlandse fans zijn niet zo hysterisch. Toen
The Osmonds voor het laatst in Nederland waren maakten ze midden op straat voor
het NOS complex gewoon wat foto's, voor hun familie-album blijkbaar. Geen fan
maakte het hen toen lastig. Waarschijnlijk was de geheimhouding tot in de
finesses geregeld.
HET PLAN
Het zijn allemaal
dingen waar de Osmonds mee leren leven. Hun nieuwe elpee, die ongeveer gelijk
met deze ME moet verschijnen, heet 'The Plan', ook wel de Osmonds' 'Sgt.
Pepper' of de Osmonds' 'Tommy' genoemd, omdat het een soort rockopera is, die
gebaseerd is op hun leefwijze en dan zijn we dus weer bij het Mormoonse geloof.
Jeweetwel, geen alcohol, niet roken enz., zelfs geen Cola, omdat daar coffeine
in zit. Alan: „We drinken meestal sinaasappelsap. Ach, het is geen geloof, maar
een levenswijze. We proberen gewoon zo gezond mogelijk te leven. Ik heb per
bngeluk wel eens een slok Cola gedronken, nou, ik ben er echt niet aan
doodgegaan". Met deze nieuwe elpee proberen de Osmonds iets van hun
gezonde levenswijze op hun fans over te brengen. Hun laatste single 'Going
Home' loopt erg goed, het Osmond-tijdperk is nog lang niet voorbij. En wanneer
komen ze nu naar Nederland? We kunnen nog niets definitiefs zeggen. Het is wel
bijna zeker, dat het in ieder geval dit jaar nog gebeurd. We zullen het tijdig
in ME berichten.
Peter en z’n
Rockets zakken van 7 naar 9 met Angeline
Muziek
is meer dan alleen maar muziek
De songs van Redbone
zijn geen onzinnige, hakketakkerige nonsensliedjes, maar oprechte
weerspiegelingen van de merkwaardige wereld waarin zij opgroeiden. Soms is de
inhoud gebaseerd op Cajun folklore, persoonlijke ervaringen of 'shots'
uit een armoedig
leven op de afgrond van de samenleving. Maar de meeste Redbone songs zijn
echter geënt op de bloedige en tragische Indianenlegend, die in de 2e helft van
de vorige eeuw de wereld versteld deed staan.
Wounded Knee
Toen de cavalerie de
Verenigde Staten doorkruiste en alles wat op hun weg lag vernietigde, hadden de
indianen geen enkele wijze van transport. Geestelijk waren ze niet sterk genoeg
om de soldaten te kunnen bevechten en hun geloof was niet sterk genoeg om het
leed te dragen of te aanvaarden. Totdat de grote Peyote Messiah de 'Ghost
Dance' introduceerde .. . Het verhaal gaat, dat wanneer de indianen de woorden
van de Ghost Dance kenden, zij ten hemele konden reizen om alles wat op aarde
was achtergebleven te vernietigen: de blanken, de dieren en de natuur. Heel
veel later zou de aarde opnieuw geboren worden met wilde dieren, groen gras en
nieuwe bomen. De indianen zouden eveneens terugkeren, maar zij die de Ghost
Dance niet kenden, zouden wederom worden gedood.
Dit geloof hield
menig indiaan op de been, maar was geenszins afdoende om de beruchte kapitein
Custers ervan te weerhouden als laatste laffe daad het plaatsje Wounded Knee te
bezetten, in te nemen en een van de bloedigste oorlogen uit de geschiedenis af
te sluiten.
Precies 100 jaar
later, schrijf Redbone een song over datzelfde Wounded Knee, dat wederom wordt
bezet. Captain Custers kan tevreden zijn. 'Zijn' Wounded Knee heeft behalve de
geschiedenisboeken óók de le plaats van de Nederlandse hitparade bereikt.
LP met Leon Russell
De groep Redbone is
eigenlijk bij toeval ontstaan. Pat en Lolly Vegas werkten al een aanzienlijk
aantal jaren samen als studiomuzikanten. Ze leefden voornamelijk van de
opbrengsten van de composities die door andere artiesten werden opgenomen. The
Righteous Brothers namen wat werk van de broers op en ook de Everly Brothers
deden wel zaken. Het was ook in die tijd dat de broertjes Vegas als duo een LP
opnamen, die onder het toeziend oog van Leon Russell - in die tijd ook nog
studiomuzikant - tot stand kwam. De muziek van dit album kan vergeleken worden
met de muziek die Leon nu maakt. Tijdens een van de optredens van de broers in
Los Angeles, stapte Pete dePoe (de inmiddels alweer door Butch Rillera
vervangen drummer) per ongeluk de club in waar het optreden plaats vond, en
verklaarde naderhand met stomheid geslagen te zijn. Als een hazewind vertrok
hij naar zijn woonplaats Washington om zich 2 jaar lang in de schuur achter
zijn huis op te sluiten om zich te gaan bekwamen in de drumkunst. Na die 2 jaar
keerde hij terug naar L.A. om schuchter aan de Vegas-jongens te vragen of hij
bij hun groep kon komen spelen. De groep werd uiteindelijk gecompletteerd door
Tony Bellamy, die in die tijd bij Dobie Grey speelde .. .
Uiting van emoties
Redbone betekent
halfbloed en de jongens zijn dan ook geen van vieren echte volbloed indianen
(ze zijn half-Mexicaans). Ondanks dat hebben ze de geschiedenis van hun rode
voorvaderen grondig bestudeerd. Hun inhaken op de actuele gebeurtenissen een
paar maanden geleden rond Wounded Knee heeft de groep geen windeieren gelegd,
integendeel. Toch beweert de groep geen leuke melodieuze liedjes (+ teksten) te
schrijven met het vooropgestelde plan er een hit van te maken.
„Kijk", legt
Pat uit, „ hitmakers maken muziek voor de geest. Redbone maakt muziek voor de
geest én voor het lichaam. De geest is namelijk maar een heel klein
onderdeeltje van de mens en wanneer je ophoudt het lichaam te voeden dan sterft
het af. Het ritmische gedeelte in onze muziek is een uiting van emoties. Door
het publiek te laten meedelen in deze emoties, kunnen we misschien de emoties
die zij zelf weer doormaken, naar buiten halen. Onze muziek is dus meer dan
alleen maar muziek ..."
Bryan
Ferry: Het podium moet een arena zijn
Daar stonden ze dan,
op het podium van de Rotterdamse Doelen met hun 'eigen' sound en lichtshow. Het
optreden begon met de bekende bizarre geluiden van een tape-recorder. Het toneel
was nog verlaten. Nadat de plaatsen door de bandleden waren ingenomen barstte
het geweld helemaal los. Eno, zoals altijd, helemaal links op het toneel en
Bryan Ferry helemaal rechts en daartussen in de rest van de groep, Andy Mackay
(saxofoon), Phil Manzanera (solo-gitaar), Peut Thompson (drummer) en John
Porter (basgitaar). Behalve Eno's synthesizer VCS-3 en andere electronische
apparaten, speelt ook de saxofoon 'n belangrijke rol in Roxy's muziek, hetgeen
ook duidelijk blijkt uit hun nieuwe single 'Do the strand'.
Geen kreativiteit
Bryan Ferry: „Ik heb
in de vier jaar dat ik studeerde in Newcastle in diverse groepjes gespeeld,
maar het waren formaties waar niets in zat. Het had niets met kreativiteit'te
maken en dat terwijl ik studies maakte van beeldhouwen schilderkunst. De
groepen werden niets en ik begon zelf songs te schrijven. Ik kon geen enkel
instrument bespelen, alleen wat gebrekkig piano, wat toch eigenlijk wel
kunstzinnig was. De enige die mijn pianospel kon volgen was Graham Simpson, de bassist
van onze eerste elpee, met wie ik een duo begon. Een maand later ontmoette ik
Andy Mc.Kay, die 'n synthesizer had en ook hobo speelde. Later ging hij over op
de saxofoon. Andy's vriend Eno kwam langs om een paar demobanden van ons te
maken en Is sindsdien bij ons gebleven. Tegen de tijd, dat we genoeg nummers
voor de elpee hadden, hadden we nog steeds geen naam. Daar ik de namen van
bioscopen (Roxy, Ritz, Granada, Odeon, Regal) altijd erg interessant vond,
hebben we er daar maar een van gekozen."
Synthesizer
Toen Eno (werkelijke
naam: Brian Peter George St. John the Baptist de la Salie Eno) met de formatie
(eigenlijk als technicus) in aanraking kwam, moest hij wat electronische
geluiden maken op de synthesizer die hij nog nooit aangeraakt had. Hij deed
maar wat en voelde de machine erg gauw aan, begon er plezier in te krijgen en
hem stukje bij, beetje te leren kennen. De geluiden van de saxofoon, piano,
gitaar en soms hobo gaan via de synthesizer van Eno de zaal in. Niet alleen hun
sound is uniek maar ook hun kleding en haardracht die geheel met elkaar in
tegenstelling zijn. Bryan: „Ik heb altijd een hekel gehad aan groepen, die
optreden en voor hetzelfde geld zo in de zaal hadden kunnen zitten. Het podium
moet een arena zijn waar iets gebeurt wat niet in de zaal kan gebeuren."
En dat klopt aardig.
The Show Goes On
Slade is een van die
groepen die veelvuldig in het nieuws is. Of beter gezegd: Slade is sinds hun
doorbraak, nu alweer 2 jaar geleden, eigenlijk nog niet uit het nieuws geweest.
De ene hit is nog niet uitgebloeid of de volgende ligt alweer te wachten in de
platenwinkels. De single 'Skweeze Me, Pleeze Me' is voorlopig het laatste
variant op de onverwoestbare Slade-lormules 'Hoe Harder Hoe Beter' en 'Stamp Er
Maar Op Los'.
ARE YOU HAPPY? YEAH ...
Wie een optreden van
Slade bijwoont raakt verzeild in een hels lawaai met - het moet gezegd worden -
oneindig veel sfeer. Net als je denkt dat je oren het begeven en dat ie
misschien wel te oud bent voor een dergelijk gebeuren, word je bevangen door de
merkwaardige gewaarwording dat je lijf zich zomaar uit zichzelf in beweging zet
op het ritme van de opzwepende Slade-muziek.
De groep raast
onverminderd voort: Are You Happy? Yeah Are
You Pleased? Yeah ... Se Clap
Your Hands, Allright, Allright. Voetballiedjes, satirische opmerkingen, de
swingende menigte en het oorverdovende, nooit aflatende geraaskal van de
verbazingwekkend krachtige stem van Noddy Holder staan
garant voor een
grandioze avond Als het voorbij is ben je doodmoe en stokdoof. Maar wat geeft
het. je hebt Slade gezien en bent weer een ervaring rijker...
FRANK LEA, DE JUISTE STAND-IN
Onlangs vond er een
triest intermezzo plaats in dit even drukke als vrolijke leventje van Slade
Drummer Don raakte betrokken bij een onfortuinlijk auto-ongeluk (zie vorige
M.E.) en bevindt zich nog steeds in het ziekenhuis Hoewel het levensgevaar
inmiddels geweken is, is Don's toestand nog niet om over naar huis te schrijven
- en zal het minimaal nog wel 3 maanden duren voordat hij weer achter zijn
vertrouwde drumstellenverzameling zal zijn teruggekeerd.
-Hoe is het inmiddels met Slade gegaan? .,The Show Must Go On
terwille van de fans en omdat Don het zo gewild zou hebben", verklaarde
manager Chas Chandler desgevraagd En zo moest er razendsnel een plaatsvervanger
voor de on fortuinlijke Don worden opgetrommeld. Deze werd gevonden in Frank
Lea, de 18-jarige broer van Slade-bassist Jimmy Lea. Frank, oorspronkelijk
loodgietershulpje van beroep, was juist in het huis van Chas een afvoer aan de
afwasmachine aan het bevestigen toen hij flarden van een gesprek tussen manager
en groep opving.
Terstond meldde hij
zich aan als stand-in en nog geen halve dag later was hij aan het repeteren met
de groep. De volgende zondag was hij de held van een festival, waar zo'n 4000
aanwezigen hem uitzinnig toejuichten. Het drumstel was Frank niet geheel
vreemd, want in de schaarse vrije uurtjes had Don hem drumlessen gegeven en
bovendien was Frank bij diverse gelegenheden met Slade op tournee geweest. Over
de toekomst hebben de boys geen zorgen. „Iedereen heeft in het leven wel
onplezierige momenten te verwerken.
Wij nemen elke
hindernis op het moment dat we ervoor staan. Het enige dat tot nu toe echt in
het water is gevallen is onze Amerikaanse tournee. Die hebben we tot oktober
moeten uitstellen, maar wat geeft het, het is gewoon een mirakel dat die
tournee kan plaatsvinden. Met Don erbij natuurlijk ...
Stealers
Wheel – Als platengroep ‘t einde
..
De LP 'Stealers
Wheel' was maanden achter elkaar - terecht - de lieveling van de voltallige
M.E.redaktie. Hun single 'Stuck In The Middie' was nog maar nauwelijks van de
top 40 verdwenen, toen de opvolger en tevens het mooiste nummer van voornoemde
elpee, 'Late Again', vanuit het niets de hitladder opschoot...
De groep Stealers
Wheel zagen we helemaal zitten!
KEIHARDE ROCK
Op een zomerse avond
zou de groep in de Amsterdamse poptempel Paradiso samen met Vinegar Joe,
concerteren. We hadden geplanned om over het optreden, dat rond 10.00 uur zou
beginnen, nog even met de groep te kunnen praten. Dat bleek evenwel niet
mogelijk, liet Luther Grosvenor, ex-Spooky Tooth, ons weten, omdat de gitaren
getuned moesten worden. Er zat dus niets anders op dan te wachten tot na het
konsert.
Het konsert was
precies het tegenovergestelde van wat we ervan verwacht hadden. In plaats van
't fraaie werk van de LP kregen we keiharde, rommelige rock voorgeschoteld, die
niet eens zo heel erg best overkwam. De 2 hitsingles Stuck In The Middle en
Late Again waren eigenlijk de enige hoogtepunten, zij het dan nog erg zwak. Al
met al kon ik me geheel verenigen met de niet begrijpende kindergezichtjes die
tegen het einde van het optreden van Stealers Wheel tegen de achterwand van het
podium werden geprojecteerd.
FRUSTRATIES
Na het konsert
praatten we wat met Joe Egan, organist, vokalist, gitarist en componist van de
groep. Joe is, evenals Gerry Rafferty, een Schot, dus bijna niet te verstaan.
Stealers Wheel werd
ongeveer 2'/2 jaar geleden opgericht door Joe en Gerry Rafferty. Aanvankelijk
was het een komen en gaan van musici tot dat eindelijk de huidige formatie
bereikt werd. Enkele maanden geleden, toen het album klaar was, verliet Gerry
de groep vanwege vele frustraties. De groep was niet geworden wat hij ervan
gedacht had en de eenvoudigste manier om dit te vergeten, was eruit te stappen.
Meer dan een half jaar bleef hij in Schotland om zich uitsluitend te
concentreren op het schrijven van songs. Het grote
succes van de single
'Stuck In The Middle' bracht hem weer terug in de groep. Het weggaan van Gerry
zette Joe Egan in het voetlicht, die voor dat hij bij Stealers Wheel kwam,
slechts ervaring had in plaatselijke ballroom-orkestjes. Joe ontpopte zich
tijdens Gerry's afwezigheid als een bekwaam muzikus en komponist.
NIEUWE GELUIDSINSTALLATIE
Joe gaf toe dat dit
eerste optreden van Stealers Wheel buiten Engeland niet zo'n heel groot succes
was geweest. „Ik kreeg al gauw de indruk dat er iets mis was, want het publiek
reageerde heel koeltjes. Heel anders dan we in Engeland gewend zijn. Het lag
waarschijnlijk voor een groot deel aan de geluidsinstallatie, die niet helemaal
meer werkt zoals het hoort. We wachten op een nieuwe ... De vermeende Beatles-
en EverlyBrothers invloeden, die vooral merkbaar zijn wanneer Gerry en Joe
samen zingen, zijn geen toeval. Joe's (en ook Gerry's) favoriete artiesten zijn
door de jaren heen the Beatles en de Everly's geweest.
„Onbewust val je
daar bij het componeren van songs op terug", legt Joe uit. Het schrijven
van songs blijkt niet altijd mee te vallen. „De songs die Gerry en ik schrijven
zijn meestal gebaseerd op dingen die echt in onze levens gebeurd zijn. Er zijn
mensen die beweren, dat je juist dergelijke dingen heel snel moet kunnen
opschrijven. Dat is waanzin. Je moet afwachten tot het juiste moment daar is.
Bij mij komt dat wel eens midden in de nacht. Dan word ik plotseling wakker en
dan heb ik het ineens. Dan ga ik er ook onmiddellijk uit om het op te
schrijven, want anders ben ik het de volgende dag weer kwijt. Bij mij is het
zo, dat wanneer ik bewust ga zitten om iets op te schrijven, dan lukt het niet".
Toekomstplannen voor Stealers Wheel? „Eind juli hopen we te kunnen gaan werken
aan onze 2e LP, die indien mogelijk in het najaar op de markt moet verschijnen.
In november wacht een tournee van 6 weken door de Verenigde Staten."
Hopenlijk is er dan een en ander veranderd. Op de plaat is Stealers Wheel het
einde, maar 'live' moet er nog verschrikkelijk veel bijgeschaafd worden, willen
zij in staat zijn hun prachtige LP werk op de buhne waar te maken.
Suzi Quatro swingt de pan uit Haar eerste hit
'Can The Can' stond nummer 1 in Engeland en in de top twintig In Nederland en
met haar tweede single '48 Crash' gaat het dezelfde kant op. Ze maakt een te
gekke show op het toneel, speelt basgitaar en drums en staat te swingen als
een trein tijdens haar optredens. Voor een meisje in de popwereld is ze dus
echt wel iets bijzonders, want de meeste popzangeressen, de zogenaamde
ladies, doen nou niet zoveel aan harde rockmuziek en doen het meestal ook op
het toneel wat kalmer aan dan de jongens. Reden genoeg voor M.E. om Suzie
eens in Londen te gaan opzoeken omdat we wel eens wat meer van dit opvallende
meisje wilden weten. We ontmoetten
Suzie Quatro bij haar 'agency' en konden eerst onze ogen niet geloven! Ze
bleek een heel klein, erg verlegen en zeer vriendelijk meisje te zijn, wat je
na al die verhalen toch eigenlijk niet verwacht. We hebben heel gezellig wat
gebabbeld. Af en toe kwam een duister kijkend figuur de zaak in ogenschouw
nemen, waarbij Suzie nogal zenuwachtig werd. Bij nadere informatie bleek dat
Nicky Chinn, de ene helft van het duo Chinn/Chapman te zijn dat haar
hitsingles schrijft, en tevens ook alle hits van de Sweet op haar naam heeft
staan. Suzie verschijnt
op het toneel in een wit of zwart leren jumpsuit, die erg strak zitl Ze heeft
haar eigen begeleidingsgroep, de Suzie Quatro Band. Sind de Osmond Brothers
hun beroemde act hebben, speelt ze op het toneel geen drums meer, omdat ze
bang is met hen vergeleken te worden. Oorspronkelijk
komt Suzie Quatro ook uit Amerika, namelijk uil Detroit, wat het zwartleren
pak verklaart, want Detroit staat tenslotte bekend als de motorstad. Suzie
vertelde dat ze al als 7jarig meisje op het toneel stond te zingen met haar
vader. Ze werd pas echt zangeres toen ze 14 was. Aangezien ze nu 23 jaar oud
is, heeft ze er dus vrij lang over gedaan de top te bereiken. Overigens woont
Suzie nog maar 2 jaar in Engeland. Toen bleek dat wij uit Nederland kwamen,
vertelde ze dolgraag eens op te treden in ons land, het liefst al gauw. Dit
alles hangt echter af van haar manager, daar heeft ze zelf niet over te
beslissen. Eind september zou
haar eerste LP uitkomen, waarvan ze zelf 7 songs heeft geschreven. Zo te horen heeft
ze dus genoeg in haar mars om geen eendagsvlieg te zijn. Hopelijk komt ze
echt gauw naar Nederland, zodat we met eigen ogen en oren kunnen zien en
horen wat ze allemaal op de buhne presteert! |
|
Wings laat haar vleugels nog lang niet hangen
Het is nu alweer
drie jaar geleden dat Paul McCartney 'The Beatles' verliet en zo voor de
ontbinding zorgde van een der meest legendarische popgroepen die de wereld ooit
gekend heeft. Kort daarna, in de zomer van 1971, richtte hij 'Wings' op en dat
maakte meteen een einde aan alle geruchten dat de Beatles misschien toch weer
bij elkaar zouden komen. Wings bestond aanvankelijk uit Peut en Linda
McCartney, Denny Laine en Denny Seiwell. Later voegde Henry McCulloch zich bij
de groep. Ze stonden al direkt In het middelpunt van de belangstelling, want
iedereen vroeg zich natuurlijk af wat het fenomeen McCartney nu weer ging doen.
De oplossing werd al snel gegeven in de vorm van een single, 'Give Ireland Back
To The Irish'. Deze plaat veroorzaakte de nodige opschudding daar de BBC hem
weigerde te draaien. Kort daarop verscheen hun eerste elpee 'Ram', een uitstekende
plaat, waarmee ze dan ook snel succes oogstten. McCartney had zijn come-back
gemaakt en dat met een uitstekende formatie.
HENRY McCULLOCH
Henry McCulloch is
de slaggitarist van Wings. Hij heeft lange tijd met allerlei Ierse bandjes
rondgezworven waarbij hij veel bekendheid verwierf. Rondom Dublin is hij met de
'Skyrocket Showband' bijna een legende geworden, Via 'Jean and the Gents' kwam
hij met 'Eire Apparent' in Blackpool terecht, waar hij in de bekende UFO Club
door Chas Chandler werd ontdekt. Deze formatie kwam ondanks veel talent niet
uit de verf, omdat Chandler net manager was geworden van 'The Jimi Hendrix
Experience' en zij op het tweede plan kwamen te staan. Hij ging daarom terug
naar Ierland en sloot zich aan bij 'Sweeney's Men'. Met deze groep maakte hij
in 1968 twee hits. Toen ontmoette hij Joe Cocker op een feestje en die vroeg
hem zich aan te sluiten bij de 'Joe Cocker Greaseband'. Hierdoor werd hij ook
in Engeland bekend en leerde veel Engelse musici kennen, waaronder ook Paul
McCartney. Toen Joe Cocker op de solotoer ging, viel de band, uit elkaar. Henry
was echter auw over de teleurstelling heen, want Paul McCartney had hem
inmiddels gevraagd of hij bij Wings wilde komen spelen. Dat heeft hij gedaan en
met veel plezier. „Wings heeft de capaciteiten van een klasseband, maar we
moeten het als band volhouden en niet uit elkaar vallen, want dat gebeurt voor
je het weet. Ik zet me in ieder geval voor 1000/o in".
DENNY LAINE
Denny Laine is een
naam die iedereen wel eens gehoord zal hebben. Hij is sologitarist) bassist bij
Wings. De meesten zullen hem echter kennen als lid van de 'Moody Blues'. De
wereldhit 'Go Now' was zijn kompositie en maakte hem in één klap beroemd. Het
was aan
zijn rusteloosheid
te wijten dat hij de Moody Blues verliet en in 1967 'Denny Laine's Electric
String Band' oprichtte. Een band, die door het gebruik van elektrische violen
en cello's zijn tijd ver vooruit was. Ze maakten met 'Say You Don't Mind' een
hit, maar toen het op tournee's aankwam, bleek dat het allemaal niet meer ging.
Nadat hij daarna met Trevor Burton (ex-Move) in 'The Uglies' had samengespeeld,
sloot hij zich bij Ginger Baker's 'Airforce' aan. Dat bleek ook van korte duur
te zijn en zijn laatste groep 'Balls' was evenmin een succes.
Bij Wings voelt hij
zich erg thuis en hij gelooft, dat wanneer ze veel live-optredens hebben
gedaan, het spelen nog beter zal gaan. Het is trouwens Denny geweest die Paul
aanspoorde de Beatle-stijl een beetje te handhaven, omdat hij het nog steeds
erg fijne muziek vindt.
PAUL McCARTNEY
Paul McCartney was een Beatle. Er zijn nog maar heel weinig mensen op deze
wereld die dat niet weten en het is dan ook overbodig op Paul's verleden als
Beatle in te gaan. Het enige dat we kunnen zeggen, is dat het duo
Lennon/McCartney meer hits heeft geschreven dan wie dan ook en dat dit aantal
in de toekomst waarschijnlijk nooit overtroffen zal worden. Na het verlaten van
de Beatles bleek al gauw dat Paul niet stil kon zitten en maakte in zijn eentje
een elpee, simpel 'McCartney' geheten. Alle instrumenten die we hierop te horen
kregen, werden door Paul zelf bespeeld, een super soloelpee als het ware. Toch
was dit voor veel mensen een teleurstelling. Waar was de muziek gebleven die ze
van hem gewend waren? Men trok dus onwillekeurig een vergelijking met de
Beatles en dat was nou juist iets wat Paul niet wilde. Hij won echter snel weer
aan populariteit toen de elpee 'Ram' verscheen en 'Wings' een feit was
geworden. Op deze elpee spelen n.l. zijn vrouw Linda, Denny Seiwe!i en Denny
Laine voor het eerst mee.
Op het ogenblik is
Wings alles voor Paul. Hij werd bekend als linkshandige bassist van de Beatles,
en hij blijkt zijn vioolbas nog steeds trouw te zijn gebleven, maar speelt ook
veel piano en akoestische gitaar. Na diverse tournee's, o.a. door Europa (met
een bewoonbaar verklaarde bus), is gebleken dat het 'live' beslist geen slechte
groep is. Buiten deze groep heeft hij ook andere aktiviteiten. Hij gaat zijn
medewerking verlenen aan een songbook van Buddy Holly en heeft onlangs de titelsong
geschreven voor de nieuwe James Bondfilm 'Live And Let Die'. Ook voor de nieuwe
elpee van Ringo Starr heeft hij een nummer gemaakt, het Beatle-achtige 'Six
O'Clock'. Kortom, Paul zit niet stil, wat nog eens extra wordt bewezen door
'Red Rose Speedway', de nieuwe elpee van Wings.
LINDA McCARTNEY
„Omdat Paul zo goed is, ben ik altijd bang dat
ik hem afrem. Ik vind het erg fijn om in Wings te zitten, maar als ze het beter
zouden doen zonder mij, dan zou ik er direkt mee stoppen. De roem interesseert
mij helemaal niet, ik vind het alleen maar fijn om bij Paul te zijn".
Linda McCartney, pianiste/ organiste bij Wings, bovendien een van de meest
bekritiseerde groepsleden. Dat is ook niet zo verwonderlijk, omdat zij
eigenlijk de enige van de groep is, die nog maar pas het popwereldje is
binnengestapt. De anderen hebben hun sporen in de achter ons liggende jaren al
lang verdiend. Voordat ze met hem trouwde, was ze free-lance fotografe in de
V.S. Ze specialiseerde zich in reportages van popgroepen en toen ze eenmaal een
uitstekende serie van de Rolling Stones had gemaakt, werd ze snel bekend en
kwam op die
manier in kontakt
met veel topgroepen, waaronder
ook de Beatles. Het
laat zich natuurlijk makkelijk raden dat ze zo Paul leerde kennen. Wanneer we
kijken wat haar aandeel in de muziek van Wings is, blijkt dat haar zang, vooral
samen met Denny Laine, voor de groep belangrijker is, dan haar eenvoudige,
bijna naieve pianospel. Bij de simpele songs, waarin Wings toch wel
gespecialiseerd is, blijkt dat spel nou juist weer onmisbaar te zijn. Ze
gelooft niet dat ze Paul op een dusdanige manier beinvloedt dat dit tot
uitdrukking komt in hun muziek. Ze schrijft wel samen met hem, maar dat komt
erop neer dat wanneer Paul niet verder kan, zij hem helpt. Aan de kritiek van de
pers is ze nu zo langzamerhand wel gewend, al heeft dat haar in het begin wel
onzeker gemaakt. „Ik vind dat ik nog lang niet zo goed ben als ik wel zou
willen, maar ik doe mijn best."
DENNY SEIWELL
Drummer Denny
Seiwell is via een auditie, die plaatsvond in een 'donkere kelder in NewYork.
bij Wings terechtgekomen. Hij viel meteen in de smaak, dus werd direkt 'Ram'
opgenomen. Sindsdien is hij niet meer bij Wings weggeweest en werd zodoende
voor het eerst vast lid van een groep. Voor die tijd was hij namelijk sessie
musicus in New York en verdiende daarmee een goede boterham. Hij speelde vooral
in jazz clubs, met name in 'The Half Note' en ontmoette daar veel musici en
producers. „Sessie musici verdienen in de V.S. drie keer zo veel als hun
Engelse collega's, maar alles gaat er dan ook drie keer zo snel. Het komt wel
voor dàt een elpee in zes uur wordt opgenomen. 'Ram' hebben we ook snel gedaan,
maar dat was langzaam vergeleken met de sessies in New York." Hij heeft
met heel wat bekende mensen samengespeeld, zoals Bill Foreman en Chuck Rainey.
Ook heeft hij James Brown geholpen met zijn 'Good Food' album. Buiten zijn werk
als sessie musicus heeft hij voornamelijk in jazz bands gespeeld en heeft daar
veel ervaring bij opgedaan. Hij houdt van snel werken en dat is iets waar Paul
ook van houdt, dus ...
Wizzard, Hard Rock, Jazz en Klassiek
Roy Wood was In de
zestiger jaren aanvankelijk ploegbaas bij de formatie the Move. Toen hij daar
zijn voor die tijd extravagante ideeën niet meer kwijt kon, formeerde hij samen
met Jeff Lynne het Electric Light Orchestra. Een aantal maanden geleden droeg
Roy het leiderschap van ELO definitief over aan Jeff Lynne en stapte hij zelf
uit om met de bassist van de Move, Rick Price, de formatie Wizzard op te
richten.
Het succes van deze
formatie kwam al gauw. De groep scoorde 2 hele grote hits, waarvan 'See My Baby
,live' momenteel no. 1 staat in Engeland, en bracht onlangs een pracht van een
album op de markt. 'Wizzard Brew' is een uitstekend werkje waarop Wood's
muzikale inventiviteit knap gecombineerd wordt met genoeg rock 'n' rolt
elementen om
een hond die 2
kilometer verderop met oorkleppen ligt te slapen, te doen ontwaken. In het kort
is de muziek van Wizzard een combinatie van hard rock, jazz en klassiek.
Moeilijk mixen
Omdat de band vrij
groot is - 8 man - komen de platen uitermate langzaam tot stand. Roy zelf
begint solo op te nemen met als enige begeleiding zijn akoestische gitaar.
Daarna wordt op die band de percussie ingespeeld en zo gaat dat dan verder. Het
moeilijkste is vanzelfsprekend het moment waarop de band gemixed moet worden.
Soms horen de heren technici bij het afdraaien gelijktijdig zoveel goeie dingen
door elkaar
dat het
verschrikkelijk moeilijk is om te bepalen wat er uit moet. 'See My Baby Jive'
was het moeilijkste nummer om te mixen, omdat er op singles nu eenmaal ook een
bepaald sfeertje moet zijn.
Move herleeft ...
Behalve met Wizzard,
heeft Roy Wood het ook nog verschrikkelijk druk met een aantal andere dingen.
Zo is hij onlangs naar Amerika vertrokken om niemand minder dan Elvis Presley
een aantal van zijn songs aan te bieden. Roy had -ze oorspronkelijk niet
speciaal voor Elvis geschreven, maar het is nu vrijwel zeker dat Eivis twee
songs gaat gebruiken voor zijn volgende elpee.
Bovendien heeft Wood
een uitnodiging gekregen om in Amerika Tony Joe White en Paul Butterfield te
gaan prorlrlraren. Alsof dat nog niet voldoende is, gaat Roy Wood naar alle waarschijnlijkheid
op speciaal verzoek, nog eens nummers schrijven voor 'n aantal LP's van the
Move, die alleen in Amerika zullen worden uitgebracht. Tenslotte komt er dan
binnenkort ook nog een solo-LP van Roy Wood uit - 'Boulders' genaamd - waarop
volgens insiders een heleboel van de oude Move zal herleven ... Kennelijk is
Wood z'n allereerste groep nog niet vergeten!
Bromfietsen
werden toen gratis weggegeven, mits je een mooie sticker ontwierp
Uit de Muziek Expres, daar verwachtte je zo’n
reklame niet
Een greep uit de lokale advertenties in Augustus
1973 (prijzen in guldens)
|
|
|
Dit waren de live optredens en drive-in disco’s
En RNI had in de zomer van 1973 een prijsvraag
uitgeschreven
Gedurende deze zomer (juni t/m augustus)
houdt Radio Noordzee een daverende aktie onder het motto VAKANTIEGROET '73
De bedoeling is, dat
iedere inzender van een leuke vakantie of vrije tijds kiek (zwart/wit, kleur,
foto of dia - alles is goed mits niet groter dan 13 x 18 cm) een hele gekke 4
kleuren kaart van R.N.I. ontvangt. Deze kaart is voorzien van de echte met de
hand geschreven handtekening van een R.N.I. DJ. Deze kaart werd exclusief voor
deze aktie ontworpen.
Maar er is meer.
Iedere inzender (en
de deelname is gratis!) dingt automatisch mee naar één van de 100 fantastische
prijzen in de aan de aktie gekoppelde fotowedstrijd. De eerste prijs bestaat
uit DUIZEND keiharde guldentjes!!. Verder zijn er 99 prijzen aan prachtige
Kodak-kado's in de wacht te slepen. De inzendingen worden beoordeeld door een
vakkundige jury met 2 leden, te kiezen uit de inzenders. Hieronder volgt een
opgave van alle te winnen prijzen en de gekke kaart is bij dit artikel
afgebeeld. Ook de volledige voorwaarden voor de wedstrijd hebben wij voor u
afgedrukt.
Voorwaarden Fotowedstrijd:„VAKANTIEGROET
73"
1) Deelname is
gratis. Inzenden aan: Radio Noordzee Internationaal - Postbus 117, Hilversum 2)
Personeel van Kodak BV en haar reklame bureau, alsmede personeel van Radio
Noordzee Internationaal is van deelname uitgesloten. 3) Alle inzendingen worden
het eigendom van A.J.G, Strengholt's Uitgeversmij. B.V 4) Alle inzendingen
dienen voor zien te zijn van naam en adres van de inzender. 5) Inzendingen
kunnen zijn in zwart/wit of kleur foto of dia, maximaal formaat 13 x 18 cm. 6)
Over de wedstrijd kan geen korrespondentie worden gevoerd. 7). Inzender
vrijwaart A.J.G. Strengholt's Uitgevers mij B.V. tegen aanspraken van derden
aangaande het afgebeelde op de inzendingen met betrekking tol het
publikatierecht. 8) Inzender draagt ale publikatierechten over aan A.J.G.
Strengholt's Uitgeversmij. B.V. 9) Inzendingen worden niet geretourneerd. 10)
De inzendingstermijn sluit op 31 augustus 1973 (datum van postmerk is
bepalend). 11) De jury die de inzendingen zal beoordelen zal worden aangevuld
met 2 leden te kiezen uit de inzenders. 12) De beste inzending naar het oordeel
van de jury, zal worden beloond met een geldprijs van f. -1.000,--. 13) De 2e
t/m 100e prijs bestaat uit Kodak-kado's. Het totaal van deze prijzen
bedraagt f 5.000,-- winkelwaarde. 14) Alle inzenders ontvangen een speciale
postkaart met een artist impression" van de Mebo II, voorzien van de echte
handtekening van een Radio Noordzee D.J. 15) Door in te zenden accepteert men
deze voorwaarden.
Een kleine
greep uit het Lokale Nieuws uit De
Bunschoter van Augustus 1973
Johannes de Graaf ere-burger van grote Amerikaanse stad
Enkele maanden geleden schreven we in „De
Bunschoter" over de gebeurtenis
die de 71-jarige Johannes de Graaf na negenentwintig jaar de landelijke pers
deed „halen" zoals dat heet. Uitvoerig maakten de kranten melding van het
feit dat de nu 49-jarige John Lantz, een Amerikaan uit Tulsa, zocht naar de
mensen die hem op 11 januari 1944 van een wisse dood in het ijskoude IJsselmeer
water redden. Dank zij de bemoeienissen van de Kon. Nederlandse Luchtmacht, in
het bijzonder van de bergingsexpert de heer Zwanenburg van de staf CLO te
Soesterberg, werd haarscherp uitgezocht dat de enige overlevende van de
neergeschoten B-17 (een zogenaamd vliegend fort) gered was door de opvarenden
van een der twee Spakenburgse botters BU-57 en BU-34. Van de redders bleek
alleen Joh. de Graaf nog in leven en al gauw bleek dat de geredde Amerikaan
bijzonder graag in contact wilde komen met de man die hem als 20-jarige
sergeant-boordschutter uit het water hielp trekken.
Zaterdag jongstleden werd dit weerzien
tussen redder en geredde een feit, toen John Lantz vergezeld van zijn
echtgenote Hannes in zijn eigen huis kwam opzoeken. Het was eerst wel even een
emotionele ontmoeting, maar al spoedig kreeg de blijheid van dit onverwachte
weerzien de overhand en zo kon de landelijke pers middags om twee uur tijdens
een speciale persbijeenkomst op het Bunschoter gemeentehuis plaatjes schieten
van een nu in perfect burgerkostuum gestoken Amerikaanse oorlogsvlieger en een
in Spakenburgs boezeroen gestoken nog krasse ex-Zuiderzee visser.
Ereburger
van Tulsa
Een geweldige verrassing was het voor
Johannes de Graaf om uit de handen van John Laste een oorkonde te ontvangen
waarin beschreven stond dat de redder van destijds was benoemd tot ere-burger
van de grote stad Tulsa in Oklahoma (400.000 inw.). Het certificaat bleek
eigenhandig ondertekend door de gouverneur van de staat Oklahoma en de
burgemeester van de stad Tulsa.
Een wel zeer uniek feit in de Bunschotense
annalen, want dit is beslist de eerste keer dat een Spakenburger het
ereburgerschap van een grote Amerikaanse stad verkreeg. John Lantz op zijn
beurt kreeg een fraai model van de botter waarmee hij destijds gered word en
uit zijn uitlatingen bleek dat hij hiermee bijzonder verrast en blij was. Ook
kreeg de Amerikaan prenten aangeboden van het IJsselmeer.
Unieke
belevenis
Na de persmeeting up het gemeentehuis liep
John Laste samen niet Johannes do Graaf nog eens door het drukke Spakenburg
waar uit de reacties van vele collegae-vissers op het Spuiplein bleek, dat men
heel goed wist niet welke meneer Hannes nu aan de wandel was. In hot huls van
de familie De Graaf werd de kennismaking ook 's avonds nog wat voortgezet.
Een unieke belevenis voor een Spakenburgse
visser die nooit gedacht zal hebben dat de gebeurtenis van 1944, na bijna
dertig jaar, een zo uitje en eigenlijk ook ontroerende zaterdag zou uitlopen.
J. C. Koelewijn
Geslaagd
Vodé blaasmuziekfestijn Indrukwekkende roffels, virtuoze
trompetsoli, sonore bastonen, kleurige, stijlvolle parades en vlekkeloze,
balletachtige bewegingen van in fraaie costuumpjes gestoken majorettes,
stuntruns op muziek van het geweldige trompetterscorps Ahoy en dat alles
begunstigd door het mooiste weer dat men zich op een augustus-avond wensen
kan, het maakte de door de winkeliersvereniging Vodé georganiseerde
muziekavond op het IJsselmeervogelsterrein tot een eclatant succes. Ongeveer 800 belangstellenden, jong en
oud door elkaar, gaven acte de presence en gezien de boeiende show die de
vier deelnemende corpsen, waaronder ons eigen „Excelsior" beslist geen
slecht figuur sloeg, het publiek boden, had dit aantal wel minstens het
dubbele mogen bedragen. |
Terug naar de LosGoud
Startpagina