vijf tot zes ijsblokjes, een
theelepel suiker of suikersiroop, een deel vers citroensap, drie delen gin,
een schijfje citroen, een
blaadje kruizemunt, en sodawater:
"Tom Collins on the rocks"
Lang dun
en lekker!
Tom
Collins is de dunste, en jongste discjockey van Radio Veronica. Er zijn voor
hem speciale microfoon standaards ontworpen (met telescoopvering en
uitschuifsegmenten) en heel vroeger (toen Collins nog als nieuwslezer op het
goede schip bivakkeerde) was hij de enige die met wind kracht tien naar buiten
kon, omdat de wind op hem nauwelijks vat kreeg. Uit de prachtige, rijzige
gestalte van Collins komt die warme, indringende stem, die ons elke morgen
tussen tien en twaalf de kick geeft en ons ochtendhumeur verdrijft. Tom Collins
is eigenlijk een Collins-GT, want bij stuift immer als een wervelwind door de
burelen, lanceert snelle teksten op zijn kollega's, verwacht (en krijgt) daarop
even snel antwoord, stoeit met grappen en grollen, door de glazen afrastering naar
technicus juul Geleick, kortom heeft het temperament van de exquise cocktail
van die naam.
Glamour
voor de bijl
Als
ik hem op verzoek van Rob Out opzoek in zijn opnamecel zit hij achter de microfoon
en fluistert hartstochtelijk de opstelling van het Veronica-elftal op de band.
Stan Haag blijkt daarin een enorme schakelspeler want hij staat opgesteld op de
back, linksbinnen" stopperspil"rechtsbuiten en midvoorplaats.
(Duidelijk dat dit door een voetballeek is neergeschreven, die ooit nog eens in
het P-elftal afgekeurde junioren van Go Ahead volgens het oude systeem heeft
gevoetbald en nooit verder is gekomen).
"Een
interview" zegt Tom Collins, "zie ik niet zitten."
"Rob"
roep ik, "hij wil niet!"
"Kun
je het niet zonder Out af?" zegt Collins en sleurt me mee naar de kantine,
versiert brood met ham en melk en zegt. "Ik zie het helemaal niet zitten
zo'n interview!"
Lex
Harding even later breed grijnzend over de imposante zandkleurige snor:
"Adje Bouwman zullen we treiteren met z'n glamourstory, maar jij gaat
helemaal voor de bijl!"
"Ik
blijf erbij" zegt Bouwman, "dat hier nou nooit eens iets helemaal
serieus kan!"
"En
lig jij daar wakker van" zegt Harding.
"Nee
juist niet" zegt Ad, "jij begrijpt er ook geen bal van!"
Op
dat moment komt diskoteuse Gerda swingend de ruirnte binnen en overhandigt de
nieuwe elpee van de Dizzy Man's Band. Collins: :Ja wat is dit nu heren? We zijn
met een interview bezig!"
Rob
Out: Dit wordt weer een mooi verhaal!"
Lex
Harding: "Je moet je er niets van aantrekken. Ik klets maar wat!"
Tom
Collins: "Het zijn schatten van jongens hier, maar af en toe heb je
behoefte aan een zwaar, hard en stomp voorwerp!"
'N tof radiostation
Achterover
in de rieten stoel, de lange, slanke benen nonchalant over de tafel, een
goèd-gesneden Levy-spijkerbroek om de heupen, een glas bier in de hand... Tom
Collins, na alle gein bereid tot praten:
"In
maart 1968 ben ik bij Veronica gekomen. Ik ben als nieuwslezer begonnen. Dat
was een mooie tijd. Een week aan boord van het schip, de volgende week vrij.
Gebruld hebben we. Ik heb inderdaad meegemaakt dat we met windkracht elf rustig
de programma's afwerkten. Nee, zeeziek berl ik niet vaak geweest. Ik heb wel
wat afgelachen, nog trouwens. je merkt het wel, de geest hier. Dit is geen
ingesuft stelletje mensen... dit zijn jongens en meiden die een tof
radiostation bemannen en die een beetje levensblijheid via de ether
overbrengen. Niet dan? Ik vind dat een discjockey in de eerste plaats
personality moet hebben. Een deejay is niet een mannetje dat gramofoonplaatjes
aan elkaar kletst. Hij moet iets meer hebben, begrijp je? Ik vind dat een
discjockey ook best kritisch mag zijn. Hij is toch een mens met een eigen stel
hersens en een eigen mening? Nou, dan moet hij die kunnen spuien ook!
Liever geen Nederlands
Ja,
vòòr Veronica heb ik ook als DJ gewerkt, bij Radio 227. Veronica is te gek. Na
m'n nieuwslezerstijd heb ik een flinke periode "Ook Goeiemorgen"
gedaan, nadat Eddie Becker wegging bij ons. Nu zit ik tussen tien en twaalf met
een programma dat min of meer voor "Sliep uit" in de plaats is
gekomen. Het is goed werk. je krijgt veel reakties... fanmail als je het zo
wilt noemen. Ik lees altijd alles, maar ik ben wel eens nonchalant met het
beantwoorden van verzoekjes. Dat komt door het enthousiasme. Je bent lekker
bezig met zo'n programma; de technikus ziet het lekker zitten en het komt er
fijn op, begrijp je, dan vergeet je wel eens dat iemand graag dat en dat
plaatje zou willen horen. Ik draai bij voorkeur geen top veertig-werk. Ik draai
graag iets uit de Amerikaanse top honderd of zo. Een beetje nieuw spul. En het
Nederlandse werk. Het betere Nederlandse werk, Liesbeth List, enzo, weet je. De
teksten van Ernst van Altena, daar kan ik van genieten, maar verder, nee...
ach, de Zangeres Zonder Naam, dat wel, ik vind 'r aardig en ik weet dat ze erin
gelooft en soms Corrie en de Rekels ook wel, maar het heeft niet m'n voorkeur.
En als ik een plaat toevallig minder goed vind, dan mag ik dat toch zeggen.
Maar ik weet dat er mensen zijn die mijn smaak niet kunnen waarderen. Dat hou
je! ,
Geen
kletsende robot
Een
discjockey is geen platen-aan-eikaar-kletsende robot! Ik onderschat m'n publiek
namelijk nooit. De mensen weten donders goed wat wel en niet lekker is. Wat
schiet ik er mee op als ik tegen beter weten in voor de mikrofoon sta te
krijsen:... dit is een geweldig plaatje!" en ik meen er geen donder van.
Dan belazer je jezelf en je publiek ook en dat verdom ik. Gelukkig word je bij
Veronica zo vrij gelaten dat je je eigen mening kunt geven. Ik ben nog eens een
blauwe maandag bij Luxemburg in dienst geweest; daar moesten we van een briefje
voorlezen, nou man, dat werd een duf programma!"
Gediplomeerd dameskapper
Tom
Collins (24), de langste en de dunste van Veronica is in Bussum geboren. Hij
woont nu anderhalf jaar in Hilversum en voelt zich hardstikke tof. Hij is in
het rijke bezit van een Horecadiploma (vandaar!!!) en mag zich ook gediplomeerd
dameskapper noemen. Familieleden van de vrouwelijke kunne zeuren nog wel eens
bij hem of hij hun kapsels even wil verzorgen in ruil voor een paar gewassen
overhemden of een schone trui. Tom is een ochtendmens. Hij staat vroeg op
(tegen zevenen) en straalt meteen energie uit. Hij zegt: "Ik maak m'n
programma ook het liefst 's morgens. Dan swingt het lekker. Voor mij ten
minste. Met Juul werk ik geweldig. Hij zit vol grollen en gekke teksten. Die
wisselwerking tussen discjockey en technikus is belangrijk. Daar wordt wel eens
een beetje schamper over gedaan, maar het is een feit.
Wie
mijn favorieten zijn? Da's moeilijk. Ik houd alleen van eerlijke mensen. Daarom
kom ik ook recht voor m'n mening uit. Duys moet ik niet zo, Pim Jacobs ook
niet. Ik vind die mensen niet echt. Mies Bouwman wel, da's een tof wijf. Het
kan me niet schelen of ze een paar duizend piek voor een televisie uitzending
krijgt. Ze doet haar werk goed en is het waard. Bovendien vind ik haar jofel.
Een programma waar ik voor thuis blijf? Nou, op de radio is er - laat eens
kijken - nee, geen één, op Hilversum bedoel ik dan, en televisie... ja,
Hadimassa, dat moet gezegd worden, Hadimassa heb ik altijd steengoed gevonden.
Kritiese
deejays
Fotograaf
Theo Hogenboom stelt zijn zeer professionele camera in en zegt: "Jij moet
er ook op, de interviewer, weet je wel, met z'n slachtoffer". Ik zeg:
"M'n haar zit niet goed en ik heb jeugdpuistjes! Collins: "Geen
gedonder, stoel bijschuiven en op de kiek!"
Hogenboom:
"Zo is het!"
Lex
Harding (die net weer is binnen komen vallen): "'t Is een aardige jongen,
Tom, maar hij moet wel wat zeggen. Soms heeft hij de gewoonte om op de
vergaderingen drie weken lang z'n kop dicht te houden. Dan zint 'm iets niet.
Soms zit ie ook drie weken lang elke dag te zwetsen waarom dat en dat 'm niet
zint!"
Collins:
"Nou, en heeft dat resultaat of niet?"
Harding:
"Dat wel, je bekijkt het aardig!"
Tom:
"Ik vind dat het tijd wordt dat discjockeys wat kritischer aan het werk
gaan. Ik vind het ook niet erg dat de programma's wat scherper worden. Dat
bevordert de eerlijkheid. Als het maar geen maniertje wordt!" Technikus
Juul Geleick en collega Lex Harding: "Je blijft een eigenwijze
donderstraal!"
Collins:
"Je moet natuurlijk wel beleefd blijven, dat doe ik ook altijd!"
Tom
Collins, de lange, dunne, jonge man van Veronica met z'n hekel aan interviews
nu toch in 192. Hij meent 't niet alleen goed met U, beste luisteraars, hij
meent 't écht en dat is een boel waard.
Bron
: Veronica Weekblad 13 November 1971