Op
27 Juli 2006 kun je bij LosGoud een selektie horen uit de Top 40 van
25
Juli 1970
De
nummers die met een rode stip zijn aangeduid worden gedraaid.
Als
je op de Top 40 hieronder klikt kun je ’t programma beluisteren.
Hoewel
deze toen nog niet gedrukt werd, bestond er toen al een tipparade
Zo
zag die er voor de week van 25 Juli 1970 uit
Deze Week |
Vorige Week |
Artiest(en) |
Titel |
1 |
30 |
Pacific, Gas
& Electric |
Are You Ready |
2 |
2 |
Ekseption |
Another History |
3 |
7 |
Joe Cocker |
The Letter |
4 |
11 |
The Kinks |
Lola |
5 |
13 |
Flashback |
There He Comes |
6 |
16 |
Chicago |
25 Or 6 To 4 |
7 |
19 |
Norman
Greenbaum |
Canned Ham |
8 |
29 |
Mark Lindsay |
Silver Bird |
9 |
22 |
Shirley Bassey |
Something |
10 |
-- |
The Guess Who |
Hand Me Down
World |
11 |
27 |
Traffic |
Empty Pages |
12 |
9 |
Black Widow |
Come To The Sabbath |
13 |
18 |
Jose Feliciano |
Susie Q |
14 |
10 |
Brainbox |
Between Alpha
And Omega |
15 |
-- |
Het Lion Kwintet |
Mijn Opa Kocht Een Ouwe Bas |
16 |
21 |
Blue Planet |
I'm Going Man,
I'm Going |
17 |
25 |
The Hotlegs |
Neanderthal Man |
18 |
24 |
Peggy Lee |
You'll Remember
Me |
19 |
3 |
Thunderclap
Newman |
Accidents |
20 |
23 |
Rob Hoeke's Rhythm & Blues Group |
The Next World
War |
21 |
26 |
The Marmalade |
Rainbow |
22 |
28 |
Hal Dorado |
The Bull And I |
23 |
-- |
Fair Weather |
Natural Sinner |
24 |
-- |
Het Lowland
Trio |
Fijn Met De Trein |
25 |
-- |
Mary Hopkin |
Que Sera Sera |
26 |
-- |
September |
Little Sister |
27 |
-- |
Ramon Bonafon |
Un Rayo Del Sol |
28 |
-- |
Alive and Kickin' |
Tighter And
Tighter |
29 |
-- |
Ronnie Tober |
Oh Christina |
30 |
-- |
Mountain |
Mississippi
Queen |
Van
wat er muzikaal zoal te beleven was in de maand Juli 1970 kun je hieronder een selektie van foto’s en songteksten bekijken uit deze Muziek
Expres:
De bassist van
„Ten Years After"
Leo Lyons kwam dodelijk vermoeid een koffiebar ergens in Londen
binnenstrompelen. Leo had zich dan ook ruim een uur geërgerd aan het feit dat
in het gehele stadscentrum van Londen nergens meer een plaatsje te vinden was
voor zijn vierwielig motorvoertuig. Het logische gevolg van deze ontwikkeling
was dan ook dat wij een uur hadden zitten wachten op zijn binnenkomst. Na een
kopje espresso-koffie bleek een gesprekje met Leo
toch wel tot de mogelijkheden te behoren. In het verleden werd „Ten Years After" als „underground" groep aangemerkt. Wat
is er veranderd? Leo hierover: „Underground is volgens mij een aanduiding
voor groepen die bij een bepaald publiek in de smaak vallen maar waar door de
publiciteitsmedia weinig of niets aan gedaan wordt omdat het dikwijls niet
genoeg geld oplevert. Dan ineens gebeurt er iets waardoor de belangstelling
gewekt wordt en het aureool „underground" verdwijnt. Een echte
„blues-groep" zijn wij ook niet. Hard-rock en
jazz worden ook door ons gespeeld. Eigenlijk doen we alles met muziek waarvan
wij voelen dat het fijn is en goed door ons gebracht kan worden. Het is ons
ideaal ieder muziekstuk een bepaalde dimensie mee te geven, zodat het voor
het publiek aantrekkelijk wordt. Wanneer je zover bent met het ontwikkelen
van de muzikale ideeën is het van groot belang te beschikken over een goed
lopend management en een platenmaatschappij die begrip toont voor datgene wat
leeft in de groep. Het probleem bij „Ten Years After," is dat het publiek eigenlijk eerst een
liveshow van ons zou moeten zien om daarna onze platen te gaan beluisteren.
Helaas gebeurt het meestal andersom maar daar is nu eenmaal niets aan te
veranderen. De zinderende vibratie in een zaal tussen publiek en „Ten Years After" komt op een
plaat gewoon niet helemaal over. „Sssh" (onze
tweede L.P.) is daar een duidelijk voorbeeld van. De derde L.P. „Cricklewood Green", is „live" opgenomen en
benadert ons uiteindelijk ideaal praktisch geheel. Het klinkt een beetje
opportunistisch maar wij leven voor ons publiek. Ik zie het als een sneeuwbal
die wij op het toneel aan het rollen brengen. Het is een geweldige sensatie
wanneer je merkt dat het publiek de muziek begrijpt en daardoor waardeert. „Ten Years After"
laat een „smekend" publiek prevaleren boven de koele apparatuur in een opname-studio. Het is zeker niet de weg van de minste
weerstand maar gelukkig wel de juiste. |
Nieuw
binnen op nummer 35 |
Stationair
op nummer 1 Mungo Jerrry – Goede eenvoudige sfeer ,,In the Summertime"
is het grote zomersucces van de Engelse groep Mungo
Jerry. In recordtijd heeft deze formatie zich een weg gebaand door het woud
van mensen die allemaal denken het nog eens te gaan maken. Mungo Jerry bestaat uit vier leden nmi.
Mike Cole (bas), Ray Dorset (gitaar, zang mond
harmonica en allerlei geweldig klinkende toeters), Paul King (banjo, gitaar)
en Colin Earl (piano). Het is snel gegaan met het waanzinnig goed swingende
viertal. De groep heeft een uitnodiging ontvangen om in september samen met the Rolling Stones een grote nachtshow te verzorgen in
het Parijse Olympia. Een Amerikaanse tournee volgt in oktober terwijl de
eerste L.P. van Mungo Jerry op 17 juli verschenen
is. Voorwaar zeker geen slecht begin!! De zegetocht van Mungo Jerry bereikt
op ieder pop-festival waar ook ter wereld een
hoogtepunt. De kracht van de formatie schuilt in het een beetje
amateuristisch aandoende, ouderwetse soundje. Het Holland Pop Festival is het
bewijs van bovenstaande theorie. In het Rotterdamse Kralingsebos
beleefden duizenden en nog eens duizenden een grandioze ,,summertime
happening". Ray Dorset is de grote animator
van de groep terwijl de pianist ook een duit in het zakje doet door op
bijzonder enthousiaste wijze met handen en voeten en alles wat daar nog meer
voor in aanmerking komt, zijn instrument te bespelen. Bij de muziek van het viertal is stilstaan een vrijwel
onmogelijke zaak. De Rotterdamse Euromast moet getrild hebben bij het
gescandeerde „more, more" dat opsteeg uit duizenden harten en zich
verspreidde over het hele firmament. Nummers als „Mid night
Special", „Have a Whiff On Me" en „Brand
New Cadillac" ademden zo'n relaxte sfeer uit dat Mungo
Jerry bij het aanslaan van het laatste accoord tegelijkertijd
één van de hoogtepunten van het festival werd. Gelukkig is het dat wij in
deze drukke, haastige tijd met snelle auto's en vervelende mensen nog kunnen
genieten van de zalig ongecompliceerde klanken van een groep als Mungo Jerry. Dat dit allemaal kon gebeuren in de
wezenlijk goede sfeer van het Holland Pop Festival is alleen maar positief.
Jonge mensen ontdekten niet alleen de muziek van Mungo
Jerry maar begrepen haar ook. Begrip, een eenvoudig woord dat voor heel wat
lieden onoverkomelijke problemen schijnt op te leveren. |
|
Voor de achtste week staan ze in de Top 40 en deze week zijn ze
gezakt van 3 naar 4 met Never marry a railroad man |
Gezakt van 7 naar 10 in hun 6de week Top 40 met Teach your
children |
Rob van Leeuwen – Hoe ’t allemaal begon Kleine Robbie werd in 1944 als grote baby (51 cm) in Den Haag geboren.
Hij had een grote mond, maar bleek bij nader inzien toch wel een lieve baby
en kleuter te zijn. Hij speelde nooit in de zandbak, want dat zag hij niet zo
scherp. Ook schommelen beviel hem niet, want daar werd hij altijd misselijk
van. Robbie zocht zijn vertier meer thuis. De kleuterschool is hij niet op
geweest, want daar was een zandbak en er werd veel geschommeld. De lagere
schooltijd was voor hem een leuke tijd. Vooral gymnastiek vond ie het einde.
Al spoedig bleek, dat hij sporten eigenlijk leuker vond dan leren. Van zijn
7e tot en met zijn 10e jaar is hij gaan voetballen in Westerkwartier. Daarna
heeft hij nog erg veel andere sporten beoefend waaronder karate, biljarten en
roeien. Vooral het laatste heeft hij altijd met veel overgave gedaan. Vandaar
die stevige bovenbenen. Ondertussen had hij ook een beetje met een gitaartje
zitten rammelen en toen hij 14 was ging hij in de band „The Atmospheres" spelen. Robbie was echter niet honkvast
en speelde dan weer hier, dan weer daar. In 1964 kwam hij bij de Motions. De
naam Robbie van Leeuwen begon toen een landelijke bekendheid te krijgen, want
befaamde composities van zijn hand als ,,Wasted Words", ,,Everything That's Mine", „Why Don't You Take It", „Every
Step I Take" en „Someday Child" bereikten
alle hoge plaatsen in de Nederlandse hitlijsten. Hoewel de groep veel succes
had kreeg Robbie andere muzikale ideeën dan de rest van de Motions, zodat hij
de groep verliet. Zoekend naar nieuwe muzikale wegen produceerde hij
ondertussen enkele platen. Na 8 maanden niet meer op de bühne gestaan te
hebben was het hem gelukt een combinatie te vinden die zijn muziek zou moeten
gaan vertolken. „Shocking Blue" werd opgericht, toen bestaande uit:
Klaasje van der Wal (basgitaar), Cor van der Beek (drums), Fred de Wilde (zang)
en Robbie zelf (sologitaar). Wat iedereen, ook Robbie verwachtte, gebeurde
niet. Twee singles werden gemaakt, die beiden flopten en de publieke
belangstelling voor Shocking Blue daalde. Na zo 1 jaar gesukkeld te hebben
kwam Shocking Blue in aaraking met Cees van Leeuwen
en zangeres Mariska Veres, wat het begin betekende
van een succesvolle carrière. Robbie kijkt zelfvoldaan als je hem vraagt:
„Wat is de reden van je succes?" „We maken easy-listening
rock. Dus muziek, die niet te hoog gegrepen is. De mensen hebben namelijk een
zeer eenvoudige smaak. Wil je dus een zo groot mogelijk publiek bereiken, dan
moet je het de mensen niet zo moeilijk maken. Ik heb lang over de juiste
sound nagedacht en klaarblijkelijk heb ik het gevonden". Rob vindt het succes op een plaat fijner dan succes in een zaal.
Het laatste doet hem denken aan reizen, waaraan hij een enorme hekel heeft.
Vooral nu ze van het kastje naar de muur moeten reizen. Rob is iemand die erg graag alleen is. Hij
wil dan ook ergens in Zuid Frankrijk een landhuis kopen, waar hij ongestoord
zijn gang kan gaan en erg veel alleen kan zijn. Dat huis moet wel van alle gemakken voorzien zijn en
bovendien een zwembad en een moestuin met veel vogels (zijn lievelingsdieren)
bevatten. Een beo (sprekende vogel) wil hij ook nog hebben om af en toe nog even van gedachten te
kunnen wisselen. Robbie van Leeuwen is een bescheiden musicus, met zeer veel
kwaliteiten, die precies weet hoe hij zijn publiek moet bespelen. Doordat hij
zeer doordacht te werk gaat, ook in zijn composities, zal hij het nog erg ver
schoppen in zijn ongetwij feld
lange muzikale carrière. Wij zijn benieuwd in hoeverre de recente Amerikaanse
tournee de groep nog meer in de wereldlijke
belangstelling zal brengen. Voorlopig is „Never Marry A Railroad
Man" in Nederland alweer een enorme hit. |
Deze week gestegen van 6 naar 3 en hij staat voor de derde week
in de Top 40 |
|
Herinner
jij je deze happening nog ?
Als
je op de scan hieronder klikt kun je ’t verslag van de happening lezen.
|
|
|
|
||
Gestegen van 18 naar 2 |
Gezakt van 3 naar 4 |
Stationair op nummer 1 |
En
vervolgens, de Veronica programmering in Juli 1970
En
voor de TV kijkers, dit was er te zien op onze Nederlandse zenders op 25 Juli
1970 (Bron : VPRO gids)
En
tenslotte, de kosten van de boodschappen…